لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۳

لاریجانی: مصوبه حصر موسوی و کروبی تغییر کند آنها محاکمه می‌شوند


رییس قوه قضاییه ایران می‌گوید، هر‌گاه مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، تغییر کند دستگاه قضایی آماده برگزاری دادگاه آنان است.

وی در عین حال اظهار نظرهای به گفته او «برخی عوامل فتنه» مبنی بر اینکه «نتیجه محاکمه برایشان مهم نیست و آنان تریبونی می‌خواهند که حرف‌های خود را بزنند» را دیگر دلیل قوه قضاییه برای برگزار نکردن دادگاه آقایان موسوی و کروبی بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، صادق آملی لاریجانی روز چهارشنبه ۱۰ دی گفت: «کسانی که می‌گویند حصر غیر قانونی و خلاف قانون اساسی است، تنها نیمی از قانون اساسی را قبول دارند».

وی افزود: «در حالی که باید همه قانون اساسی را دید و دانست که بر حسب اصل ۱۷۶ قانون اساسی شورای امنیت ملی وظایفی دارد و ساز و کار مصوبات آن و اعتبار و حجیت آن نیز کاملا مشخص و روشن است».

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان وی از آنان به عنوان «سران فتنه» نام می‌برند، از بهمن سال‌ ۸۹ بدون محاکمه در حصر خانگی به سر می‌برند.

در ماه‌های گذشته، برخی از احزاب و شخصیت‌های سیاسی ایران از جمله مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، ‌ محمد خاتمی، ‌ رییس جمهوری پیشین ایران، و علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، خواستار رفع حصر این سه نفر شده‌اند.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، روز چهارشنبه حصر آنان را «نقض‌کننده اصول متعدد» قانون اساسی جمهوری اسلامی دانسته است.

رییس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه «ما نمی‌گوییم در شورای عالی امنیت ملی تفهیم اتهامی صورت گرفته و یا در شورای امنیت ملی محکمه‌ای شکل گرفته است»، افزود: «شورای عالی امنیت ملی بر حسب وظایف خود و براساس مصالح نظام مصوبه داشته که کاملا درست و قانونی است و جلوی تحرک و تحریک فتنه گران برای فتنه‌های آینده را گرفت».

مهدی طائب، رییس شورای قرارگاه عمار، اول دی ‌گفته بود که میرحسین موسوی و مهدی کروبی در شورای عالی امنیت ملی «تفهیم اتهام» شده‌اند و «مسئله بغی [یاغی‌گری] آنان برای اعضای این شورا اثبات شده است».

صادق آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود گفت: «می‌گویند که نظام و دستگاه قضایی حرفی برای گفتن ندارد و جرات ندارد که سران فتنه را محاکمه کنند اما پاسخ ما این است که دستگاه قضایی بسیار مقتدر‌تر از این است که از محاکمه سران فتنه خوفی داشته باشد».

وی «مصوبه شورایعالی امنیت ملی در خصوص حصر میرحسین موسوی و کروبی» و برخی اظهار نظرهای به گفته او «برخی عوامل فتنه» درباره اینکه «اصلا نتیجه محاکمه برایشان مهم نیست و آنان تریبونی می‌خواهند که حرف‌های خود را بزنند» را دو ملاحظه و دلیل دستگاه قضا برای برگزار نکردن دادگاه آنان اعلام کرد.

میرحسین موسوی در تازه‌ترین پیام خود از حصر خانگی، ضمن اعلام آمادگی‌اش برای حضور در دادگاه گفته‌ است که «بنده آماده‌ام تا ضمن پاسخ‌گویی به اتهامات، حقایق مربوط به سرچشمه‌های فساد عظیمی که کشور و انقلاب را در خود غرق کرده‌است، بیان کنم».

رییس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود گفت که هر‌گاه مصوبه شورای عالی امنیت ملی در خصوص حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی تغییر یابد، دستگاه قضایی آماده برگزاری دادگاه آنان است.

وی در عین حال گفت: «البته باید بگوییم دادگاه جای درد دل کردن سران فتنه و سخن پراکنی و تحریک عواطف مردم نخواهد بود و این افراد در دادگاه باید از خود و عملکردشان دفاع کنند و پرونده این افراد نیز به اندازه کافی مملو از موارد اتهامی است».

مهدی کروبی در پیامی از علی مطهری، نماینده تهران، خواسته‌ است از سوی وی «پیگیر حق» دادرسی و فراهم کردن «مقدمات لازم درجهت برپایی دادگاهی علنی» باشد.

آقای مطهری روز هشتم تیرماه گفته بود که در دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران «جرم مهدی کروبی و میرحسین موسوی را بزرگ» توصیف کرده و گفته که در صورت محاکمه این دو «حکم خیلی سنگینی» در انتظارشان خواهد بود.

XS
SM
MD
LG