لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

اسرائیل پرداخت سهم مالیاتی فلسطینی‌ها را «متوقف می‌کند»


فلسطینی‌هایی که در اسرائیل کار می‌کنند، در کنار دیوار حائل برای کسب اجازه ورود به بیت‌المقدس صف کشیده‌اند
فلسطینی‌هایی که در اسرائیل کار می‌کنند، در کنار دیوار حائل برای کسب اجازه ورود به بیت‌المقدس صف کشیده‌اند

رسانه‌های اسرائیلی از قول منابع دولتی آن کشور می‌گویند تل‌آویو پرداخت سهم مالیاتی فلسطینی‌ها را که به نیابت از آنها جمع می‌کرد، متوقف می‌کند؛ به گفته آنها این کار در واکنش به درخواست فلسطینی‌ها برای پیوستن به دیوان بین‌المللی کیفری انجام شده است.

نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد، درخواست این تشکیلات را برای عضویت در دیوان بین‌المللی کیفری لاهه، ۱۲ دی ماه به‌طور رسمی تحویل این سازمان داد.

در همان زمان گروهی از نمایندگان کنگره و دولت ایالات متحده با انتقاد از این کار، هشدار دادند که فلسطینی‌ها ممکن است با «مجازات» روبه‌رو شوند.

روز شنبه ۱۳ دی ماه، رونامه هاآرتص گزارش داد که تل‌آویو تصمیم گرفته پرداخت ماهیانه سهم مالیاتی فلسطینی‌ها را، که بر مبنای پیمان‌های پیشین به نیابت از آنها گردآوری می‌کرد و مبلغی نزدیک به ۱۲۷ میلیون دلار است، به آنها پرداخت نکند.

روزنامه یدیعوت اخرونوت، می‌گوید یک مقام ارشد فلسطینی این تصمیم اسرائیل را «دزدی» نام نهاده است.

خبرگزاری فرانسه نیز از قول صائب عریقات، از مقام‌های ارشد فلسطینی، نقل کرده است که این کار تل‌آویو «جنایت جنگی تازه‌ای» است.

او تاکید کرده است که فلسطینی‌ها «تسلیم این فشارها نخواهند شد».

در سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درخواست فلسطینی‌ها برای عضویت در دیوان لاهه را «مرموزانه» توصیف کرده و گفته بود «فلسطین یک کشور نیست بلکه موجودیتی وابسته به یک سازمان تروریستی است».

اکنون نیز خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ارشد اسرائیلی می‌گوید مقام‌های فلسطینی «باید در هراس از گام‌های قانونی» اقدام خود در این مورد قرار گیرند.

به گفته این مقام اسرائیلی، تل‌آویو «در ایالات متحده و جاهای دیگر در حال سنجیدن امکان تعقیب قانونی» محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و دیگر مقام‌های آن است.

تازه‌ترین دور از تنش‌ها میان تل‌آویو و فلسطینی‌ها در پی ارائه قطعنامه کشورهای عربی و فلسطینی‌ها، برای برای دستیابی به توافق صلح و پایان دادن به اشغال مناطق فلسطینی تا سال ۲۰۱۷ شکل گرفته است.

آن قطعنامه نتوانست رای لازم را در شورای امنیت سازمان ملل متحد کسب کند. [بیشتر بخوانید]

پس از آن تشکیلات فلسطینی اعلام کرد درخواست عضویت در دیوان بین‌المللی کیفری لاهه را ارائه کرده است.

سخنگوی سازمان ملل متحد، روز جمعه دریافت درخواست عضویت فلسطین در دادگاه بین‌المللی کیفری و همچنین ۱۶ کنوانسیون بین‌المللی را تایید کرد.

XS
SM
MD
LG