لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۸

«۱۷ درصد» از کودکان خیابانی ایران مشروبات الکی مصرف کرده‌اند


روزنامه شرق در گزارشی براساس پژوهش‌های سازمان بهزیستی ایران اعلام کرد که «۱۷٫۳» درصد «کودکان خیابانی» حداقل یک‌بار در عمر خود مشروبات الکی مصرف کرده‌اند.

براساس این گزارش، میانگین سن شروع روابط جنسی در دختران خیابانی «۱۲سال و نیم» و در پسران خیابانی «۱۳ سال و هفت ماه» است. همچنین «۵٫۴ درصد» این کودکان آزار جنسی را گزارش کرده‌اند.

روزنامه شرق در شماره روز یک‌شنبه، ۱۴ دی ماه، خود در گزارشی نوشت که ۲۳ درصد از کودکان خیابانی ایران حداقل یک‌بار مواد مخدر، «الکل» یا سیگار مصرف کرده‌اند.

همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی در مردادماه گفته بود که طبق بررسی‌های صورت گرفته ۱۸ درصد کودکان خیابانی حداقل یکبار مصرف الکل و مواد مخدر و ۲۳ درصد آنان استعمال سیگار را تجربه کرده‌اند.

به گزارش روزنامه شرق، ۱۱٫۰۷ درصد کودکان خیابانی در شش ماه منتهی به انجام این پژوهش مشروبات الکی مصرف کرده‌اند و حدود هفت‌درصد کودکان خیابانی نیز هر روز مشروبات الکلی مصرف می‌کنند.

به گفته این روزنامه، حدود ۵۶ درصد کودکان خیابانی مصرف مواد مخدر را قبل از سن ۱۴ سالگی شروع کرده‌اند.

براساس گزارش روزنامه شرق این آمارها از نتایج «طرح سنجش رفتارهای پرخطر در کودکان کار و خیابان» استخراج شده‌است.

گزارش روزنامه شرق با بیان اینکه این پژوهش از سال ۹۱ آغاز شده، اشاره‌ای به دیگر جزئیات این پژوهش شامل تعداد کودکان مورد مطالعه و شهرهایی که این پژوهش درآن انجام شده، نکرده‌است.

در این گزارش در عین حال بیشترین فراوانی کودکان خیابانی تنها در شهر تهران اعلام شده‌است که براساس آن، منطقه ۲ شهر تهران با ۲۴٫۵ درصد، منطقه ۱۲ با ۱۸ درصد و منطقه یک با ۱۱٫۱ درصد، بیشترین فراوانی تعداد کودکان خیابانی را دارند.

تجربه رابطه جنسی

به گزارش روزنامه شرق، براساس نتایج این پژوهش ۲۱ درصد کودکان خیابانی رابطه جنسی را تجربه کرده‌اند.

به گفته این روزنامه، میانگین سن شروع روابط جنسی در دختران ۱۲٫۵ سال و در پسران ۱۳٫۷ سال است و ۵٫۴ درصد این کودکان آزار جنسی را گزارش کرده‌اند.

مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز در ایران، در شهریور ماه گفته بود که علت ابتلای بیشتر کودکان کار، دختر یا پسر، به ایدز، تجاوز به آنهاست.

به گفته خانم محرز، طبق مطالعاتی که در گذشته انجام شده، بیشترین میزان شیوع ایدز درکودکان کار و خیابان بین سنین ۱۰ تا ۱۸ سال بوده‌است.

براساس گزارش روزنامه شرق میانگین سن ورود کودکان مورد مطالعه دراین گزارش به خیابان سه تا ۱۰ سال بوده و کودکان ۱۰ ساله بیشترین تعداد کودکان خیابانی را تشکیل می‌دهند.

به گفته این روزنامه ۷۳٫۲ درصد کودکان خیابانی اقدام به دست‌فروشی می‌کنند.

همچنین زباله‌گردی و جمع‌آوری ضایعات نان با ۹٫۶ درصد، باربری و پادویی با ۸٫۶ درصد، گدایی با ۵٫۷ درصد و نوازندگی با ۴٫۶ درصد، دیگر کارهایی است که کودکان خیابانی انجام می‌دهند.

براساس این گزارش، دو درصد از این کودکان نیز اقدام به «تن‌فروشی»، خریدوفروش مواد مخدر و جیب‌بری می‌کنند.

روزنامه شرق در گزارش خود نوشت که درآمد این کودکان از حداقل روزانه دو هزار تومان تا حداکثر ۵۰ هزار تومان تغییر می‌کند و ۷۹ درصد این کودکان تمام یا بخشی از درآمد خود را به خانواده می‌دهند.

همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور، روز یک‌شنبه، ۲ آذر گفته بود: «تعداد قابل توجه کودکان کار، خیابانی و متکدیان به صورت شبکه‌ای برای گروه‌ها، کارهای اقتصادی انجام می‌دهند که بر اساس آمار کارشناسان دستمزد یک کودک کار در یک روز، بیش از چهار برابر حقوق روزانه یک فرد بزرگسال است.»

اهانت و کتک خوردن

به گفته روزنامه شرق، یافته‌های پژوهش سازمان بهزیستی نشان می‌دهد که ۲۷٫۴ درصد کودکان خیابانی اهانت و کتک‌خوردن از ماموران، ۲۶٫۶ درصد کتک‌خوردن از همسالان و ۱۶٫۲ درصد اهانت و کتک‌خوردن از مردم را گزارش کرده‌اند.

مسئولان سازمان بهزیستی ایران در سال‌های گذشته از طرح‌هایی برای نگهداری کودکان خیابانی خبر داده‌اند.

درعین حال ولی‌الله نصر، مدیرکل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی ایران، درمهر ماه گفته بود که ۷۵ درصد کودکان کار و خیابانی جمع‌آوری شده در کشور دارای سرپرست هستند.

به گفته آقای نصر، این کودکان به علت داشتن پدر و مادر، نمی‌توانند در مراکز سازمان بهزیستی جذب و نگهداری شوند.

XS
SM
MD
LG