لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

نگرانی از اثر سوء‌ طرح افزایش جمعیت بر انتقال ایدز در ایران


رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت ایران روز دوشنبه، ۱۵ دی‌ماه، از اثر سوء طرح افزایش جمعیت و تاثیر کاهش استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری بر افزایش انتقال ایدز در کشور ابراز نگرانی کرد.

عباس صداقت، از مدیران وزارت بهداشت جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرد که تنها راه کاهش انتقال جنسی ايدز «استفاده از وسايل پيشگيری» است و حال این نگرانی وجود دارد که عدم توزیع وسایل پيشگيری از بارداری به افزایش انتقال جنسی ایدز دامن بزند.

به گفته آقای صداقت، وزارت بهداشت ایران به همين دليل به فرهنگستان علوم پزشکی و کميسيون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نگرانی خود را ابراز کرده است.

موضوع لزوم افزایش جمعیت ایران حدود چهار سال پیش توسط محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری وقت، مطرح شد که با واکنش‌های انتقادی گروهی از کارشناسان و حتی برخی نمایندگان مجلس مواجه شد.

اما چندی بعد، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز افزایش جمعیت ایران به حدود دوبرابر جمعیت کنونی را لازم دانسته و حتی گفت که در گذشته، خود به اشتباه از برنامه تنظیم خانواده حمایت کرده است.

آقای خامنه‌ای در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ «سیاست‌های کلی جمعیت» حاوی دستوراتی برای افزایش جمعیت را به روسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران ابلاغ کرد.

رئيس اداره ایدز وزارت بهداشت روز دوشنبه گذشته همچنین یادآوری کرده است که یارانه وسایل پيشگيری کاهش داشته و حتی قيمت این وسایل برای افرادی که می‌خواستند از بخش خصوصی آنها را خریداری کنند افزایش یافته است.

به همین جهت، به گفته آقای صداقت، وزارت بهداشت نگران دسترسی بيماران به وسایل پيشگيری از انتقال جنسی ایدز است.

او افزود: «در رابطه با عدم توزیع وسایل پيشگيری از بارداری در برخی داروخانه‌ها در برنامه‌های ما سعی شده موضوع وسایل پيشگيری از بارداری به دليل تاثيری که در کاهش آسيب‌ها دارند از نظر بودجه و ميزان عرضه در یک حد منطقی حفظ شود.»

مقامات وزارت بهداشت ایران پیشتر در آذرماه سال گذشته، ۱۳۹۲، تعداد مبتلایان به بیماری ایدز در کشور را بیش از ۲۷ هزار نفر اعلام کرده و گفته بودند که این آمار نسبت به سال ۱۳۸۰، حدود ۹ برابر افزایش یافته است.

آمارها در ایران همچنین نشان می‌دهد که شیوع ایدز در میان کودکان خیابانی و کار تهران ۴۵ برابر سایر افراد جامعه بوده است.

XS
SM
MD
LG