لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

عراقچی: مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ روز ۲۸ دی برگزار می‌شود


عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه گفت که دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ از ۱۸ ژانویه مصادف با ۲۸ دی ماه در ژنو سوئیس برگزار می‌شود.

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، تاریخ دور بعدی مذاکرات اتمی را روز ۱۵ ژانویه اعلام کرده بود، اما عباس عراقچی می‌گوید که تاریخ مورد اشاره آقای ظریف مربوط به دیدارهای دوجانبه مذاکره‌کنندگان ایرانی با اعضای ۱+۵ است.

آقای عراقچی که با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: «قبل از ۱۸ ژانویه، هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران با هیات‌های آمریکا و روسیه دیدار‌های دو جانبه‌ای خواهد داشت که تاریخ‌های آن در حال تنظیم است».

این دور از مذاکرات اتمی ایران و شش قدرت‌ جهانی در سطح معاونان وزیران امور خارجه این کشورها برگزار می‌شود، اما خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در عین حال از احتمال حضور محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نیز کاترین اشتون، نماینده ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای خبر داده است.

آقای ظریف روز سه‌شنبه نیز در مجلس شورای اسلامی حاضر شد و در برابر انتقادات نمایندگان محافظه‌کار از عملکرد خود در مذاکرات هسته‌ای دفاع کرد.

وی تاکید کرد که مذاکرات کنونی به انزوای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل انجامیده است؛ ضمن آن که دیگر در مذاکرات اتمی بحثی درباره اصل غنی‌سازی اورانیوم و تعطیلی سایت فردو نیست.

یکی از انتقادات محافظه‌کاران مجلس شورای اسلامی از محمدجواد ظریف، مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا بوده که در برخی جلسات به گفت‌وگوی مستقیم وزرای خارجه دو کشور انجامیده است.

ایران و گروه ۱+۵ اوایل آذر ماه امسال مذاکرات اتمی را برای هفت ماه دیگر تمدید کردند، فرصتی که شاید به توافق جامع اتمی میان طرفین بینجامد.

XS
SM
MD
LG