لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

رییس جمهوری فرانسه پنجشنبه را روز عزای عمومی اعلام کرد


فرانسوا اولاند
فرانسوا اولاند

فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، روز پنجشنبه ۱۸ دی را به خاطر حمله تروریستی به دفتر نشریه فکاهی «شارلی ابدو» که در جریان آن دستکم ۱۲ تن کشته شدند، روز عزای عمومی اعلام کرد.

آقای اولاند در یک پیام تلویزیونی گفت: « یکپارچگی بهترین سلاح ما خواهد بود. هیچ چیزی نمی‌تواند در بین ما تفرقه ایجاد کند و ما را از هم جدا نماید. آزادی همیشه قوی‌تر از بربریت خواهد بود».

رییس جمهوری فرانسه همچنین تاکید کرد که پرچم ملی این کشور به مدت سه روز نیمه افراشته خواهد بود.

لینک مستقیم

در همین حال ده‌ها هزار نفر از مردم فرانسه به یاد قربانیان حمله تروریستی امروز در خیابان‌های پاریس و دیگر شهرهای فرانسه تجمع کردند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از پلیس تولوز و لیون، شمار کسانی را که تنها در این دو شهر تجمع کرده‌اند، دست‌کم ۲۰ هزار نفر اعلام کرده‌ است.

گزارش این خبرگزاری همچنین می‌گوید که شهروندان پاریسی در میدان جمهوری این شهر که حدود یک کیلومتر با تحریریه هفته‌نامه شارلی ابدو فاصله دارد، گرد آمده‌اند و در دستان آنها بنرها و پوسترهایی به چشم می خورد که روی آنها نوشته شده است: «آزادی بهایی ندارد» و «شارب، آزاده مُرد» که اشاره به نام شاربونه، یکی از چهار کارتونیستی است که در این حمله تروریستی کشته شد.

یکی از تجمع‌کنندگان به خبرگزاری فرانسه گفته است: «قتل این انسان‌ها وحشت‌آور است. در آینده دیگر کسی نمی‌تواند چیزی را که فکر می‌کند بیان کند. همه ما باید در تظاهرات شرکت کنیم».

در جریان حمله به هفته‌نامه شارلی ابدو ۱۲ نفر کشته و ۱۱ نفر نیز مجروح شدند.

این هفته‌نامه سال ۲۰۱۱ کاریکاتوری درباره پیامبر اسلام منتشر کرد که در پی آن به آتش کشیده شد.در ویدیوهایی نیز که از حادثه تروریستی امروز در وبسایت یوتیوب منتشر شده است فریاد «الله اکبر» یکی از عاملان حمله شنیده می‌شود.

ادامه واکنش‌های جهانی

این رخداد واکنش‌های جهانی را به دنبال داشت که در ادامه آنها دولت ایران، دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان نیز آن را محکوم کردند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، اظهارات مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران را بازتاب داده است که می‌گوید «هر گونه اقدام تروریستی علیه انسان‌های بی‌گناه با تعالیم اسلام بیگانه است».

خانم افخم اما به‌ طور غیرمستقیم اقدام نشریه شارلی ابدو در انتشار کاریکاتور یادشده را نیز محکوم کرده است.

وی در این باره گفت: «سوءاستفاده از آزادی بیان و تندروی فکری و ترور شخصیت‌های مورد احترام ادیان و ملت‌ها و نیز توهین به ادیان الهی و ارزش‌ها و نمادهای مورد احترام این ادیان محکوم و غیرقابل قبول است».

خبرگزاری‌ آسوشیتدپرس نیز واکنش‌ دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان را منتشر کرده است که خواستار شناسایی و محاکمه عاملان این حمله تروریستی شده‌اند.

بان گی مون از این رخداد به عنوان «جنایتی دهشتناک، ناحق و ظالمانه» نام برده‌ و تاکید کرده که این حمله به مثابه «حمله به بنیان‌های دموکراسی» است.

وی اظهار داشت: «این حمله با هدف تفرقه انجام شده است. ما نباید به چنین دامی بیفتیم. اکنون لحظه یکپارچگی در سراسر جهان است».

شورای امنیت سازمان ملل متحد هم با تاکید بر لزوم ادامه مبارزه با تروریسم، حمله تروریستی در پاریس را «وحشیانه و بزدلانه» خواند.

جزییاتی درباره حمله تروریستی در پاریس

در همین حال خبرگزاری رویترز در گزارشی به جزییات حمله تروریستی به تحریریه هفته‌نامه شارلی ابدو پرداخت.

این گزارش می‌گوید، مردان مسلح سیاهپوش که به این هفته‌نامه حمله کردند، زبان فرانسه را سلیس صحبت می‌کردند و هنگام تیراندازی به قربانیان، مانند جنگجویان اسلامگرای آموزش دیده عمل کردند.

در حالی که پلیس در حال شناسایی مهاجمان و اعلام انگیزه‌های احتمالی آنهاست، تصاویر آماتوری که از صحنه گرفته شده است نشان می‌دهد که حداقل یکی از مهاجمان فریاد «الله اکبر» سر می‌دهد و پس از حمله می‌گوید که «انتقام حضرت محمد» گرفته شد.

یک شاهد عینی در دفتر این نشریه به رسانه‌های فرانسه گفته که یکی از مهاجمان خودش را به او به عنوان عضو القاعده معرفی کرده است.

کار‌شناسان تروریسم می‌گویند مردان مسلح که یونیفورمی با کمربندی حاوی مهمات به خود بسته بودند و اسلحه کلاشینکف در دست داشتند، این طور نشان می‌دادند که با سازماندهی حملاتشان را انجام می‌دهند.

گروه‌های اسلامگرا طی هفته‌های گذشته ویدئوهای تهدید آمیز در اینترنت منتشر کردند که در آن‌ها فرانسه را به حملات قریب الوقوع به دلیل همراهی‌اش با ائتلاف بین‌المللی بر ضد گروه حکومت اسلامی- داعش- درعراق و سوریه تهدید کرده بودند.

XS
SM
MD
LG