لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۴

نماز جماعت «مجزای» اهل سنت و شیعیان در کنفرانس وحدت ایران


بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در سال جاری در حالی در تهران برگزار شد که بر اساس برخی از عکس‌های منتشرشده از این کنفرانس، شیعیان و اهل سنت حاضر نشده‌اند نماز جماعتی مشترک برگزار کنند.

انتشار عکس این دو نماز جماعت جداگانه در مکانی واحد در هفته گذشته خبرساز شده بود. روزنامه جمهوری اسلامی در شماره روز شنبه، ۲۰ دی، خود نوشت که برگزاری نماز جماعت به این شکل موجب «حیرت ناظران» شد.

این روزنامه تاکید کرد: «در حالی که در مسجدالنبی و مسجدالحرام در مدینه و مکه شیعیان و اهل سنت در صفوف واحد با هم نماز می‌خوانند، مشاهده دو نماز جداگانه در جریان کنفرانس وحدت به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.»

روز جمعه، ۱۹ دی، همچنین نیروهای امنیتی و انتظامی ایران از برگزاری نماز جمعه اهل سنت در تهران به امامت مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی که برای شرکت در کنفرانس وحدت به تهران سفر کرده بود جلوگیری کردند.

روز جمعه همچنین برخی از وب‌سایت‌ها در ایران عکس گفت‌وگوی مولوی عبدالحمید با رهبر جمهوری اسلامی در حاشیه دیدار شرکت‌کنندگان کنفرانس وحدت با آیت‌الله خامنه‌ای را منتشر کردند.

وب‌سایت الف، نزدیک به احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس، با اشاره به آن چه «مواضع انتقادی» مولوی عبدالحمید خوانده این اتفاق را «قابل توجه» دانسته است.

بین اهل تسنن و تشیع بر سر تاریخ ولادت محمد بن عبدالله، پیامبر اسلام، اختلافی یک هفته‌ای است که به ابتکار آیت‌الله حسینعلی منتظری، قائم‌مقام رهبری وقت، و حمایت آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، این هفته به‌ عنوان هفته وحدت با هدف کنار گذاشته شدن اختلافات بین اهل تشیع و تسنن نام‌گذاری شد و هر سال نشستی با همین عنوان در ایران برگزار می‌شود.

کمیته مشترک برای جلوگیری از اتفاقات «تروریستی»

در همین حال مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس ایران روز شنبه، ۲۰ دی، در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اقدامات «تروریستی» در این استان خواستار تشکیل کمیته مشترک میان مجلس و دولت برای «ممانعت از اتفاقات مشابه» شد.

این مجمع همچنین خواستار آن شد که نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس نیز در این کمیته حضور داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، در این بیانیه آمده است: «این مجمع ضمن محکوم کردن شدید اقدامات تروریستی اخیر خواستار تشکیل کمیته مشترک میان مجلس و دولت با حضور نمایندگان استان سیستان و بلوچستان جهت ممانعت از اتفاقات مشابه هستند.»

عصر پنج‌شنبه، ۱۱ دی، یک معلم و یک عضو نیروی بسیج منطقه در «روستای نصیرآباد»، از روستاهای نزدیک به شهر راسک در استان سیستان و بلوچستان، به دست دو موتورسوار به قتل رسیدند.

حسین رحیمی، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان، از دستگیری ۱۲ نفر در این رابطه خبر داده است.

ترور این دو نفر کمتر از یک هفته پس از کشته شدن دو عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه یک بسیجی در مرز سراوان در استان سیستان و بلوچستان رخ داد.

روز چهارشنبه، ۵ آذر، نیز سه مأمور نیروی انتظامی شهرستان زَهَک در استان سیستان و بلوچستان در حین گشت‌زنی به قتل رسیدند.

همچنین به گفته مقامات ایران، حمله نیروهای مسلح به نیروهای انتظامی ایران در استان سیستان و بلوچستان طی مهرماه به مرگ شش مامور نیروی انتظامی منجر شده است.

XS
SM
MD
LG