لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۳

تظاهرات صدها هزار فرانسوی در محکوميت حملات تروريستی


روز شنبه تظاهراتی در بزرگداشت قربانیان حملات تروریستی اخیر در پاریس در شهرهای مختلف فرانسه برگزار شده است.

در همین حال، در آستانه برگزاری تظاهرات «رژه سکوت» در پاريس در روز يکشنبه که شماری از رهبران اروپايی در ان شرکت خواهند کرد، تدابير امنيتی در پاريس تشديد شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، نخست وزير فرانسه روز شنبه ۱۰ ژنوايه خواستار حضور گسترده مردم در تظاهرات روز يکشنبه شد.

مانوئل ولاس گفته است: مردم فرانسه روز یکشنبه عشق و علاقه خود را به آزادی نشان خواهند داد.

در همین حال گزارش ها حاکی است که دست کم ۵۰۰ نیروی تازه در اطراف پاریس مستقر شده اند.

اين در حالی است که صد ها هزار نفر در روز شنبه در شهرهای مختلف فرانسه در بزرگداشت قربانيان حملات تروريستی در روز های اخير در پاريس دست به تظاهرات زدند.

به گزارش رويترز، در تولوز نزديک به ۸۰هزار نفر و در شهرهای نيس، پو در حدود ۳۰ هزار نفر در اين تظاهرات ها شرکت داشتند. تظاهرات هایی در نانت و دیگر شهرهای فرانسه برگزارشده است.

در يکی از مرگبارترين حملات تروريستی در دههای اخير در فرانسه دستکم ۱۷ تن جان خود را ازدست دادند. اين حملات تروريستی با حمله به دفتر نشریه «شارلی ابدو» در روز چهارشنبه آغاز شد و در روز جمعه با حمله پليس و نيروهای امنيتی برای پايان دادن به گروگانگيری در سوپرمارکت «هيپر کاشر» يهودی در پاريس، خاتمه يافت. به گفته پليس آمدی کوليبالی، عامل اين گروگانگيری در اين عمليات کشته شده است.

آمدی کوليبالی و حیات بوم الدین
آمدی کوليبالی و حیات بوم الدین

به گفته مقامات پليس فرانسه، سعيد و شريف کواشی، دو برادر فرانسوی – الجزايری که عامل حمله به دفتر نشريه طنز فرانسوی «شارلی ابدو» بودند، در يک چاپخانه در شهرک «دمرتن ان گوئل» در شمال شرق پاريس در حمله نيروهای امنيتی کشته شدند.

به گزارش رويترز، عمليات گسترده پليس برای دستگيری حيات بومدين، که گفته می شود در جريان به يک خودروی پليس در روز پنجشنبه در پاريس همراه آمدی کوليبالی بوده ادامه دارد.

برخی گزارش های تاييد نشده حاکی از ان است حيات بومدين در حمله آمدی کوليبالی سوپرمارکت «هيپر کاشر» همراه وی بوده است اما با استفاده از هرج و مرجی که درجريان عمليات پليس به وجود امد، توانست همراه با گروگان های آزاد شده، بگريزد.

ژان مارک فالکن، رييس پليس فرانسه روز شنبه در يک مصاحبه تلويزيونی گفته است:« همه نيروهای برای يافتن اين فرد (حيات بومدين) متمرکز شده اند.»

رييس پليس فرانسه اضافه کرده است: ما از حيات بومدين می خواهيم تا خود را تسليم کند.

امدی کوليبالی روز پنجشنبه هشتم ژانويه نيز با حمله به يک خودروی پليس در منطقه «مونت روژ» در جنوب شرق پاريس يک زن پليس را کشت و يک پليس ديگر را زخمی کرده بود. گفته می شود حيات بومدين در اين حمله همراه امدی کوليبالی بوده است.

این در حالی است که شبکه «سی ان ان» روز شنبه به نقل از یک منبع امنیتی فرانسه گزارش داده است که حیات بومدین اوایل ماه جاری میلادی فرانسه را به مقصد ترکیه و سوریه ترک کرده است.

این گزارش تصریح کرده است، در صورت تایید این خبر می شود گفت که وی در این حملات تروریستی نقشی نداشته است.

این در حالی است که تاکنون مقامات رسمی فرانسه به این گزارش واکنش نشان نداده اند.

XS
SM
MD
LG