لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

همکاری ایران و ونزوئلا برای «خنثی کردن» تهدید افت قیمت نفت


به نوشته خبرگزاری فرانسه، رهبران ایران و ونزوئلا در دیدارهای تازه خود در تهران تعهد کردند تا تهدیداتی که افت شدید قیمت نفت برای دو کشور ایجاد کرده را «خنثی» کنند.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا که جمعه شب وارد تهران شده بود، روز شنبه بیستم دی با آیت‌الله خامنه‌ای و حسن روحانی دیدار کرد و سپس راهی عربستان شد.

آیت الله خامنه‌ای در این دیدار بر «تصمیم قطعی» ایران برای افزایش همکاری‌‌ با ونزوئلا تاکید کرده و «دشمنان» را عامل افت شدید قیمت نفت توصیف کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر جمهوری اسلامی، آقای مادورو در دیدار با آیت الله خامنه ای گفته است که در تلاش است میان کشورهای عضو اوپک و صادرکننده نفت غیر عضو این سازمان، از جمله روسیه، اجماعی برای کنترل قیمت نفت ایجاد کند.

آیت الله خامنه‌ای نیز بر «تصمیم قطعی» ایران برای افزایش همکاری‌‌ همه‌جانبه با ونزوئلا تاکید کرده و گفته است «دشمنان مشترک ما از نفت به عنوان یک حربه سیاسی استفاده می‌کنند و قطعا در این کاهش شدید قیمت نفت نقش دارند.»

آقای خامنه‌ای همچنین همکاری‌های دو کشور را منحصر به مسائل نفتی ندانسته و خواستار افزایش سطح مبادلات و سرمایه‌گذاری‌های میان دو کشور شده است.

نیکلاس مادورو ساعتی پیشتر با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دیدار کرده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، آقای روحانی در این دیدار گفته است «بدون تردید، همکاری کشورهای همسو در اوپک می تواند با خنثی کردن برنامه‌های برخی قدرت‌ها علیه اوپک، به تثبیت قیمت قابل قبول برای نفت در سال ۲۰۱۵ کمک کند.»

خبرگزاری رویترز گزارش داده که کاهش شدید قیمت نفت باعث شده است تا دولت نیکلاس مادورو به استفاده از ذخایر ارزی خارجی این کشور روی آورَد و این نگرانی وجود دارد که ونزوئلا نتواند از عهده پرداخت سود اوراق قرضه خارجی خود بر‌آید.

XS
SM
MD
LG