لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

واکنش‌ها به درگیری فیزیکی با علی مطهری در مجلس


علی مطهری، نماینده تهران
علی مطهری، نماینده تهران

در حالی که برخی از شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب «حمله» به علی مطهری، نماینده تهران، در جلسه روز یک‌شنبه، ۲۱ دی ماه مجلس ایران را محکوم کرده‌اند، حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، شدیداً از آقای مطهری انتقاد کرد.

آقای شریعتمداری همچنین میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را با شمر و یزید که شیعیان ایران از آنها به عنوان قاتلان امام سوم خود نام می‌برند، مقایسه کرد.

وی در سرمقاله روز دوشنبه ۲۲ دی ماه روزنامه کیهان با طرح این سؤال که چرا در مراسم بزرگداشت امام سوم شیعیان «به طرفداران شمر و یزید و ابن‌سعد و ابن‌زیاد و حرمله و...» اجازه دفاع از آنان داده نمی‌شود؟ افزود که «رذالت و خباثت آنان... به اندازه‌ای آشکار و بدیهی است که کمترین نیازی به اثبات ندارد.»

آقای شریعتمداری اضافه کرد: «دیروز آقای علی مطهری... این واقعیت ملموس را نادیده گرفت که سران فتنه آمریکایی اسرائیلی ۸۸ به گواهی صدها سند غیرقابل انکار تحت مدیریت مستقیم مثلث آمریکا، اسرائیل و انگلیس و با هدف براندازی نظام دست به وطن‌فروشی و جنایت زده‌اند.»

وی تصریح کرد: «آیا سران فتنه فقط به خاطر بخش اندکی از این همه جنایت، مستحق چندین بار اعدام نیستند؟»

آقای شریعتمداری پیش از این نیز بارها «جرم» میرحسین موسوی و مهدی کروبی را «جرم مشهودی» اعلام کرده که نیاز به محاکمه ندارد.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، از بهمن سال ۸۹ بدون محاکمه و براساس مصوبه شورایعالی امنیت ملی در حصر خانگی به سر می‌برند.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان در ادامه مطلب خود نوشت: «جناب علی مطهری بدون انتساب به پدر بزرگوار و شهیدشان نزد رسانه‌ها و محافلی که برای ایشان کف و سوت می‌زنند، اهمیتی ندارد.»

وی اضافه کرد: «آقای علی مطهری، غیر از مطالعه آثار شهید مطهری- اگر آنها را مطالعه کرده باشند!- چه کانال دیگری برای درک و فهم نظرات آن بزرگوار داشته‌اند؟ چرا که سن ایشان به بهره‌گیری از محضر مستقیم استاد، قد نمی‌دهد.»

به گزارش خبرگزاری‌های فارس و ایلنا، روز یک‌شنبه «حمله» برخی از نمایندگان مجلس به علی مطهری، نماینده تهران و درگیری فیزیکی پس از درخواست دوباره او برای رفع حصر میرحسین موسوی و کروبی در نطق میان‌دستور، باعث تعطیلی موقت جلسه علنی مجلس شد.

به گفته عابد فتاحی، نماینده ارومیه در مجلس، همچنین پس از تعطیلی موقت جلسه مجلس «موجی» از نمایندگان به سمت آقای مطهری «هجوم آوردند» که در این میان دست علی مطهری «کمی جراحت برداشته‌است.»

واکنش‌های منتقدان به شیوه برخورد با علی مطهری در مجلس

در همین حال، در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه برخی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب و نمایندگان مجلس حمله به آقای مطهری را محکوم کرده‌اند.

از جمله غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی، روز دوشنبه در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «اتفاق دیروز در مجلس شورای اسلامی یک اتفاق غیرمنتظره نبود، پیش از این نیز در مجلس رفتارهایی از این دست صورت گرفته بود که واقعا جای تاسف دارد.»

وی در این یادداشت افزود: «عده‌ای هنوز به دنبال توهین و بد و بیراه گفتن هستند و در تلاشند تا از این راه خود را از زیر بار عذاب وجدانی که در نتیجه حمایت‌های بی‌دریغ‌شان از دولت سابق به وجود آمده رهایی دهند. اما این موضوع در حافظه ملت مانده است و بعید می‌دانم کسی بتواند اتفاقات به وجود آمده در سال‌های اخیر را فراموش کند.»

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز نیز در واکنش به اتفاقات روز یک‌شنبه مجلس گفت: «وقتی حتی تحمل شنیدن حرف مخالف را نداریم چگونه می‌خواهیم محاکمه و دادگاهی تشکیل بدهیم که عادل و آزاد باشد و طرف مقابل بتواند در آن حرف بزند؟»

فاطمه چهل امیرانی و ژیلا بدیهیان، همسران حمید باکری و محمد ابراهیم همت دو تن از فرماندهان سرشناس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در جنگ ایران و عراق کشته شدند، نیز در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، از او خواستند که به گفته آنان «سطح فرهنگی و دیدگاه‌های مجلس را بالا ببرد.»

به گزارش وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، آنان در نامه خود تاکید کردند: «درست است که عده‌ای در مجلس سخنان ایشان را نمی‌فهمند یا قرار است دیر بفهمند و یا به صرفه نیست بفهمند اما ما از شما انتظار داریم سطح فرهنگی و دیدگاه‌های مجلس را بالا ببرید تا برازنده یک مجلس اسلامی باشد.»

در ادامه این نامه آمده‌است: «برای نمایندگان توضیح بدهید انصافا نمایندهٔ چند درصد از مردم حوزهٔ انتخابیه خود هستند، تا خیلی جوگیر نشوند. چون خیلی‌ها در این کشور زندگی می‌کنند و موافق برداشت از اسلام این جماعت نیستند.»

XS
SM
MD
LG