لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۷

تاکید اوباما بر تلاش برای رسیدن به «توافق جامع» اتمی با ایران


کاخ سفید آمریکا می‌گوید در تازه‌ترین گفت‌وگوی تلفنی میان رئیس‌جمهوری آن کشور و نخست‌وزیر اسرائیل، باراک اوباما بر تمرکز ایالات متحده برای رسیدن به «توافقی جامع» با ایران، که به جامعه جهانی اطمینان دهد برنامه اتمی تهران صلح‌آمیز است، تاکید کرد.

کاخ سفید ایالات متحده در اطلاعیه‌ای کوتاه در مورد گفت‌وگوی تلفنی روز ۲۲ دی ماه میان باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو، می‌گوید رئیس‌جمهوری آمریکا بر توافقی جامع تاکید کرده است که «نگذارد ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای دست یابد و به شکل قابل اثباتی، جامعه جهانی را از طبیعت کاملا صلح‌آمیز برنامه اتمی آن مطمئن سازد».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در عین حال به نتانیاهو اطمینان داده است که آن کشور «به بقای امنیت اسرائیل و بر اهمیت ادامه همکاری‌های نزدیک در این مورد با اسرائیل، تعهدی استوار دارد».

رهبران دو کشور آمریکا و اسرائیل در حالی به گفت‌وگوی تلفنی در مورد مذاکرات و برنامه اتمی ایران پرداخته‌اند که جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده قرار است در روزهای پیش‌رو با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، دیدار کند.

دیداری که در ادامه مذاکرات میان ایران و گروه ۵+۱ انجام می‌شود و خبرگزاری فرانسه می‌گوید، وزیر خارجه ایالات متحده امیدوار است به روند آن شتاب بخشد.

در همان روزی که باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو در مورد برنامه اتمی ایران گفت‌وگوی کرده‌اند، سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد، گفت رئیس‌جمهوری آن کشور حاضر به همکاری با کنگره برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نیست.

خانم پاور گفته است اعمال مجازات‌های جدید علیه تهران «تقریبا به طور قطعی» به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی پایان خواهد داد.

[بیشتر بخوانید: «دولت اوباما بر سر افزایش تحریم ایران با کنگره همکاری نمی‌کند»]

این سخنان در حالی بیان شده است که گروهی از اعضای کنگره آمریکا که هم سنا و هم مجلس نمایندگان آن اکنون در دست جمهوری‌خواهان است، خواسته‌اند تا فشارهای تازه‌ای بر تهران وارد شود.

[بیشتر بخوانید: «تشدید تحریم‌های ایران از حمایت کافی در کنگره جدید برخوردار است»]

ایران و کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در گروه ۵+۱ پس از دو بار تمدید مهلت مذاکرات به گفت‌وگوها با هدف رسیدن به یک توافق جامع ادامه می‌دهند. مهلت تازه این مذاکرات تا شش ماه دیگر تمدید شده است.

در گفت‌وگوی تلفنی میان باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو، موضوع فلسطین نیز مطرح شده است که رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته است عقیده ندارد، تلاش دولت خودگردان برای عضویت در دیوان بین‌المللی کیفری، سازنده باشد.

کاخ سفید آمریکا در عین حال می‌گوید واشینگتن همچنان قویا مخالف کنش‌هایی از هر دو طرف است که اعتماد را مختل کرده و دو طرف را به جست‌وجوی راهی برای افزایش تنش‌ها می‌کشاند.

XS
SM
MD
LG