لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

آغاز محاکمه مامور پیشین «سیا» به اتهام درز اطلاعات در مورد ایران


جیمز رایزن، نویسنده کتاب، اوت سال گذشته، در حال سخنرانی در دفاع از آزادی مطبوعات و آزادی بیان، پس از آنکه دادستان‌ها در پی احضار او به دادگاه بودند. دادستانی کل کشور در نهایت گفت او مجبور نیست در دادگاه شهادت دهد.
جیمز رایزن، نویسنده کتاب، اوت سال گذشته، در حال سخنرانی در دفاع از آزادی مطبوعات و آزادی بیان، پس از آنکه دادستان‌ها در پی احضار او به دادگاه بودند. دادستانی کل کشور در نهایت گفت او مجبور نیست در دادگاه شهادت دهد.

وزارت دادگستری آمریکا، ۲۳ دی ماه، گفت محاکمه جفری استرلینگ، یک مامور پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، به اتهام درز اطلاعاتی در مورد برنامه مخفیانه‌ای علیه فعالیت‌های اتمی ایران، به یک خبرنگار «نیویورک‌تایمز»، آغاز شد.

جیمز رایزن، این خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمز (*در تصویر)، در کتابی با عنوان «وضعیت جنگی»، جزئیاتی در مورد آن فعالیت‌ها نوشته است.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید تحت فشارهای روزنامه‌نگاران و جوامع مدافع حقوق خبرنگاران، دادستانی کل آمریکا، از خواسته‌های خود برای اینکه آقای رایزن نیز اجبارا در دادگاه شهادت دهد، منصرف شده است.

این خبرنگار مجبور نیست برای شهادت دادن در دادگاه حاضر شود؛ آنچه روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق خبرنگاران یک پیروزی برای خود برشمرده‌اند.

جفری استرلینگ، مامور پیشین سازمان «سیا» به مدت ۹ سال (۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲) برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا کار می‌کرد.

در دی ماه سال ۱۳۸۹ خبر بازداشت او منتشر شد.

در همان زمان نیز بدون انتشار جزئیاتی در مورد دلایل بازداشت، برخی گزارش‌ها حکایت از آن داشتند که او اسرار مربوط به عملیات سری آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمز گذاشه است.

در اطلاعاتی که درز کرده گفته شده است سازمان «سیا» با استخدام یک کارشناس اتمی در زمان شوروی سابق، در صدد بود نقشه‌هایی عمدا ناقص، در اختیار ایران بگذارد تا برنامه اتمی این کشور را با مشکل روبه‌رو کند.

نام رمز این کارشناس «مرلین» عنوان شده است.

جیمز رایزن در کتاب خود با انتقاد از این طرح این احتمال را مطرح کرده است که چنین نقشه‌هایی به راحتی قابل شناسایی بود.

کتاب آقای رایزن هشت سال پیش منتشر شده بود.

وزارت دادگستری آمریکا پیشتر گفته بود استرلینگ، مامور پیشین «سیا»، اطلاعات محرمانه را پس از شکست خوردن در یک پرونده قضایی در مورد تبعیض نژادی، و منع شدن از نشر خاطراتش، در اختیار جیمز رایزن گذاشته بود.

نیویورک‌تایمز از قول دادستان‌های آمریکا می‌گوید ایمیل‌ها و تلفن‌های ضبط شده نشان می‌دهند که که این دو با هم در ارتباط بوده‌اند.

از سوی دیگر اما وکیلان آقای استرلینگ می‌گویند این مکالمات تنها نشان می‌دهد که آقای رایزن در تلاش بود تا از هرکسی که در مورد برنامه اطلاعاتی دارد، خبر بگیرد.

XS
SM
MD
LG