لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

افخم: انتشار کاریکاتور پیامبر در هفته‌نامه فرانسوی را محکوم می‌کنیم


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران

به گزارش خبرگزاری فارس، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه ۲۴ دی در نشست خبری خود با اشاره به انتشار کاریکاتور جدیدی از پیامبر اسلام در هفته‌نامه فرانسوی «شارلی ابدو» آن را «موهن» نامیده و این اقدام را محکوم کرد و گفت که «سوءاستفاده از آزادی بیان در غرب قابل پذیرش نیست.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، خانم افخم درباره حمله به هفته‌نامه «شارلی ابدو» که منجر به قتل شماری از کارکنان آن شده گفت که «این اقدامات هیچ نزدیکی با دیدگاه‌های اسلام ندارد و مغایر آموزه‌های اسلامی است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران اما افزود: «از سویی اقدامات تحریک‌آمیز را نیز تقبیح می‌کنیم و اقدام هفته‌نامه موردنظر (شارلی ابدو) توهین‌آمیز و باعث تحریک احساسات مسلمانان جهان خواهد شد.»

وی افزود که «سوءاستفاده از آزادی بیان در غرب قابل پذیرش نیست و باید جلوی آن گرفته شود.»

نشریه فکاهی شارلی ابدو که هفته پیش صحنه حمله اسلام‌گرایان و کشته شدن ۱۲ تن از کارکنان و محافظان خود بود، تازه‌ترین شماره خود را با شمارگان سه میلیون نسخه که بسیار بیشتر از تیراژ معمول آن است با تصویری از پیامبر اسلام، برای فروش آماده کرد.

شماره ۲۴ دی ماه کارتونی از پیامبر اسلام را منتشر کرده است که با ردایی سفید، در حالی‌که اشک می‌ریزد نشان «من شارلی هستم» را در دست دارد.

این نشان در راه‌پیمایی‌ها و تجمعات، و نیز در فضای مجازی تحت هشتگی با همین عنوان، انبوهی از افراد معترض به حمله به شارلی ابدو را گرد آورده است.

در همین حال روز چهارشنبه خبر رسید که «دیودونه ام‌بالا ام‌بالا»، کمدین جنجال‌برانگیز فرانسوی، که در صفحه فیس‌بوک خود پیامی تحت عنوان «من شارلی کولیبالی هستم» گذاشته است، از سوی نیروهای انتظامی فرانسه در بازداشت شده‌است.

کولیبالی نام خانوادگی یکی از افراد گروگانگیر اسلام‌گرا است که در همان روز حمله به هفته‌نامه «شارلی ابدو» در محلی دیگر از پاریس اقدام به گروگانگیری در یک سوپرمارکت یهودی کرد.

«دیودونه»، کمدین جنجالی، که بامداد چهارشنبه بازداشت شده پیش از این بارها سخنانی جنجالی در مورد انکار هولوکاست داشته و در سفرهای خود به ایران دیدارهایی نیز با مقام‌های ایرانی داشته است.

XS
SM
MD
LG