لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

برخی از پناه‌جویان در «پاپوا گینه نو» لب‌های خود را دوختند


عکس از پاپوا گینه نو
عکس از پاپوا گینه نو

تعدادی از پناهجویان در جزیره «پاپوا گینه‌نو» در اعتراض به وضعیتشان لب‌های خود را دوخته و دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

خبرگزاری فرانسه، روز چهارشنبه گزارش داد حدود ۱۵ تن از پناهجویانی که در بازداشتگاه پناهجویان در «پاپوا گینه نو» به‌سر می‌برند، در اعتراض به وضعیتی که در این جزیره دارند، لب‌های خود را دوخته‌اند و حدود ۴۰۰نفر از آنان اعتصاب غذا کرده‌اند.

براساس این گزارش، یک پناهجوی مصری درپی بلعیدن سه عدد تیغ ریش تراش در بیمارستان بستری شده است.

سخن‌گوی وزارت مهاجرت استرالیا، بدون تشریح ابعاد این اعتراضات، گفت: «شمار اندکی از پناهجویان به خود آسیب رسانده اند و شمار دیگری اعتصاب غذا کرده‌اند».

دولت استرالیا کلیه پناهجویان غیرقانونی را به بازداشتگاه هایی در جزیره‌های «مانوس» یا «نائورو» متعلق به پاپوا گینه‌نو می فرستد و حتی در صورت پذیرش پناهندگی، آنان را مجبور به اقامت دائمی در این جزایر می‌کند.

پیشتر «کمیته مبارزه با شکنجه سازمان ملل» خطاب به دولت استرالیا اعلام کرده بود کخ شرایط پناهجویانی که استرالیا در جزایر مانوس و نائورو مستقر می‌کند، مصداق تنبیه «بی‌رحمانه، غیرانسانی، و غیرقانونی» است.

بنا بر این گزارش، کمیته یادشده همچنین اعلام کرده که قوانین جدید استرالیا مبنی بر آسان‌تر شدن بازگرداندن پناهجویان به کشورهای خود «می‌تواند به منزله نقض کنوانسیون مبارزه با شکنجه» باشد.

استرالیا کنوانسیون مبارزه با شکنجه را در سال ۱۹۸۹ امضا کرده‌ است و قانوناً ملزم به اجرای آن است.

با این حال این کشور به تازگی ماده‌ای الحاقی به قوانین مهاجرت خود افزوده که به گفته سازمان ملل «فرستادن پناهجویان به کشورهایی که ممکن است در آن شکنجه شوند را آسان‌تر کرده» و به این خاطر در مغایرت با قوانین بین‌المللی است.

در میان پناهجویان متقاضی پناهندگی در استرالیا، ‌تعداد قابل توجهی ایرانی هم حضور دارند که برخی از آن‌ها از وضعیت خوبی برخوردار نیستند.

حدود یک سال پیش، در پی اعتراضات پناهجویان در جزیره «مانوس» یک پناهجوی ایرانی به نام رضا براتی کشته و ۶۹نفر زخمی شدند.

همچنین ماه گذشته، وکیل یک پناهجوی ایرانی در استرالیا، که بیش از یک ماه و نیم است در اعتصاب غذا به سر می‌برد و درخواستش برای گرفتن روادید از سوی دولت آن کشور رد شده، اعلام کرد که این پناهجو خواسته است تا در صورتی که از هوش رفت، احیا نشود.

خبرگزاری فرانسه از قول جان لورنس، وکیل این پناهجو، نقل کرده بود که این فرد ۳۳ ساله بیش از ۴ سال است در استرالیا در تلاش برای گرفتن پناهندگی است، اما اکنون در شرایط نامشخص قانونی به سر می‌برد.

XS
SM
MD
LG