لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

واکنش وزیر مهاجرت استرالیا به اعتراض صدها پناه جو در جزیره مانوس


قایق پناهجویان در استرالیا
قایق پناهجویان در استرالیا

پيتر داتون، وزير مهاجرت استراليا، روز جمعه گفت که نگران شرايط متشنج در يک اردوگاه نگهداری پناه جويان در جزيره مانوس در پاپوا گينه نو است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، تعدادی از پناهجويان در اين جزيره در اعتراض به وضعيت شان لب‌های خود را دوخته و دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

بر اساس این گزارش،‌ اين اقدام پناه جويان در اعتراض به شرايط زندگی و ‌احتمال اقامت دائم در پاپوا گينه نو صورت گرفته است.

دولت استراليا تمامی پناه جويانی که تلاش می کنند وارد آن کشور شوند را به بازداشتگاه هايی در جزيره‌های مانوس يا نائورو در پاپوا گینه نو می فرستد و حتی در صورت پذيرش پناهندگی، آنان را مجبور به اقامت دائمی در اين جزاير می‌کند.

پيشتر کميته مبارزه با شکنجه سازمان ملل متحد خطاب به دولت استراليا اعلام کرده بود که شرايط پناه جويانی که توسط دولت استراليا به جزيره های ناموس و نائورو اعزام می شوند،‌ بی‌رحمانه، غيرانسانی و غيرقانونی است.

با اين همه،‌ به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ پيتر داتون، وزير مهاجرت استراليا، در واکنش به اين اعتصاب غذا و اعتراض پناه جويان در پاپوا گينه نو گفت که فکر می کند شرايط بسيار جدی ای در آن منطقه وجود دارد.

او نسبت به تحولات در اين اردوگاه ابراز نگرانی کرد و گفت در اينکه موقعيت در آن منطقه متشنج است ترديدی وجود ندارد. وزير مهاجرت استراليا توضيح بيشتری در مورد شرايط متشنج در جزيره مانوس نداد. اما به گفته يان رينتول، ‌عضو يکی از سازمان های مدافع پناه جويان زندانی در آن منطقه، تاکنون ۴۰ مرد در اعتراض به شرايط خود لب های شان را دوخته اند،‌ سه تن تيغ ريش تراشی بلعيده اند و چهار تن نيز پودر لباس شويی خورده اند.

در اين گزارش اشاره ای به وضعيت سلامتی اين اشخاص نشده است.

پيشتر خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که ۴۰۰ تن نيز دست به اعتضاب غذا زده اند.

سخنگوی وزارت مهاجرت استراليا، نيز گفته بود که شمار اندکی از پناهجويان به خود آسيب رسانده اند و شمار ديگری اعتصاب غذا کرده‌اند.

در اين ميان،‌ آقای رينتول، عضو یکی از سازمان های مدافع پناه جويان، ادعا کرد که گارد امنيتی به پناه جويان حمله کرده و آنان را مورد ضرب و شتم قرار داده است. تاکنون منبع ديگری سخنان او را تاييد يا تکذيب نکرده است.

از سوی ديگر پيتر داتون که در ماه دسامبر سال گذشته به سمت وزير مهاجرت استراليا منصوب شد، از پناه جويان خواست نگرانی های خود را به شکل مسالمت آميز حل کنند و اعلام کرد که در سياست های وزير مهاجرت سابق تغييری ايجاد نخواهد کرد.

در حال حاضر،‌ بيش از يک هزار پناه جو در جزيره مانوس و حدود ۹۰۰ تن نيز در جزيره نائورو نگهداری می شوند.

سازمان های مدافع پناه جويان می گويند که شرايط در اين جزاير امن نيست و دولت پاپوا گينه نو نيز در اين مورد اقدامی نمی کند.

در ميان پناهجويان متقاضی پناهندگی در استراليا، ‌تعداد قابل توجهی ايرانی هم حضور دارند که برخی از آن‌ها از وضعيت خوبی برخوردار نيستند.

حدود يک سال پيش، در پی اعتراض پناه جويان در جزيره مانوس يک ايرانی به نام رضا براتی کشته شد و حدود ۷۰ تن نيز زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG