لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

زنگنه: مشکلی با نفت ۲۵ دلاری نداریم


بیژن زنگنه
بیژن زنگنه

به گزارش فارس، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، روز دوشنبه،۲۹ دی،با اعلام اینکه اگر قیمت نفت تا ۲۵ دلار هم برسد مشکلی وجود نخواهد داشت، افزود: «هیچ سناریویی برای افزایش قیمت بنزین از سوی دولت ارائه نشده است.»

بيژن زنگنه همچنين خبر داد که کميسيون تلفيق مجلس، پيشنهاد دولت ايران درباره تعيين ۷۲ دلار برای قيمت نفت به ازای هر بشکه در بودجه سال ۹۴ را تصويب کرده است.

آقای زنگنه تصريح کرد: «ما به دنبال همکاری‌های مشترک با اعضای اوپک هستيم تا قيمت نفت بهبود يابد.»

وی درعين حال گفت که برای اوپک خط قرمزی درباره قيمت نفت وجود ندارد.

قيمت نفت اکنون به پايين‌ترين سطح خود در شش سال گذشته رسيده است و بنا به آمارهای اوپک، قيمت سبد نفتی اين سازمان اکنون در مرز ۴۵ دلار است.

پیشتر علی طیب‌ نیا، وزیر اقتصاد ایران، روز پنج شنبه،۲۵ دی، در مورد اصلاح قيمت فروش نفت در بودجه سال ۹۴ گفت:«لايحه براساس فروش نفت به قيمت ۷۰ دلار تدوين شده است ولی اکنون در حال اصلاح اين لايحه به ۴۰ دلار هستيم.»

پس از اين سخنان،برخی از نمايندگان مجلس پيشنهاد دولت برای کاهش قيمت فروش نفت به ۴۰ دلار در بودجه سال ۹۴ را تکذيب کردند.

از جمله اسماعيل جليلی، عضوکميسيون برنامه و بودجه مجلس، گفت: « در حال حاضر به غير از نفت ۷۲ دلاری در بودجه، پيشنهاد جديدی از سوی دولت مطرح نشده است. »

وی درعين حال اضافه کرد: «اما قطعاً پايين‌تر از نظر دولت قيمت نفت در بودجه تعيين خواهد شد.»

پيش از اين نيز تعدادی از نمايندگان مجلس از احتمال کاهش قيمت پيش بيينی شده برای فروش نفت در لايحه بودجه ۹۴ سخن گفته اند.

ايران و ونزوئلا بر کاهش توليد اوپک تاکيد دارند. این در حالی است که عربستان سعودی می‌گويد کاهش توليد اعضای اين سازمان باعث خواهد شد که ديگر توليد کنندگان نفت به سرعت جای خالی اوپک را در بازارهای جهانی پر کنند.

در لايحه بودجه سال ۹۳ قيمت نفت به ازای هر بشکه ۱۰۰ دلار پيش‌بينی شده‌ است اما در پی کاهش بی‌سابقه قيمت فروش نفت در ماه‌های گذشته، دولت ايران مجبور به کاهش اين رقم به ۷۲ دلار برای سال آينده شده‌ است.

XS
SM
MD
LG