لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

دادستانی آرژانتین: نشانه‌ای از دست داشتن افراد دیگر در مرگ نیسمان نداریم


نیروهای پلیس در محل زندگی نیسمان، پس از مرگ او
نیروهای پلیس در محل زندگی نیسمان، پس از مرگ او

دادستانی فدرال آرژانتین می‌گوید هیچ نشانه‌ای از حضور دیگران در مرگ آلبرتو نیسمان، دادستان پرونده انفجار در مرکز همیاری یهودیان آن کشور، «وجود ندارد»؛ از سوی دیگر یکی از نمایندگان کنگره آرژانتین می‌گوید «هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که او اقدام به خودکشی کرده باشد».

آلبرتو نیسمان، دادستانی‌ست که رئیس‌جمهوری آرژانتین، کریستینا فرناندز د کیرشنر، را متهم به تبانی با ایران در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد کرده است که به دنبال «سرپوش گذاشتن» بر پرونده انفجار در مرکز یهودیان بوده است.

پیش از این دستگاه قضائی آرژانیتن، ایران و حزب‌الله لبنان را در این انفجار متهم کرده بود.

از بالا: آلبرتو نیسمان و کریستینا فرناندز د کیرشنر
از بالا: آلبرتو نیسمان و کریستینا فرناندز د کیرشنر

​جسد او در حالی‌که به گفته ویویانا فین، دادستان فدرال آرژانتین، گلوله‌ای به سمت راست سرش وارد شده، اما خارج نشده است، در حمام خانه‌اش پیدا شد. این اتفاق، ۲۸ دی ماه و زمانی افتاده است که او قرار بود در ۲۹ دی ماه، برای ادای توضیحات در مورد اتهام‌هایی که به خانم فرناندز زده، در پارلمان آرژانتین حاضر شود.

کرنلیا اشمیت لیرمن، یکی از نمایندگان پارلمان آرژانتین، که قرار بود روز دوشنبه دادستان نیسمان را از خانه‌اش تا پارلمان همراهی کند، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است «هیچ نشانه‌ای، تحت هیچ شرایطی وجود ندارد، که او خودش را کشته است».

به گفته خانم لیرمن «تمام کسانی که طی ۲۴ ساعت اخیر (پیش از مرگ آلبرتو نیسمان) با او در تماس بوده‌اند، می‌گویند که او [برای ادای توضیحات] اطمینان داشته است».

ویویانا فین، دادستان فدرال آرژانتین، به شبکه تلویزیونی «تودو نوتیسیاس» آرژانتین گفته است که اسلحه به یکی از همکاران نیسمان تعلق داشته است. او که می‌گوید نشانه‌ای از حضور دیگران در مرگ دادستان وجود ندارد، در عین حال افزوده نمی‌توان این احتمال را رد کرد که او به خودکشی «وادار» شده است.

آقای نیسمان پیشتر نیز هدف تهدیدهایی بوده است. خانه‌ او تحت حفاظت نیروهای پلیس قرار داشت.

گزارش‌ها و خبرهایی هم در مورد تهدیدهایی از سوی دولت آرژانتین منتشر شده است.

در انفجار در مرکز همياری يهوديان آرژانتين (با نام اختصاریِ آميا) در سال ۱۹۹۴میلادی ۸۵ نفر کشته شدند
در انفجار در مرکز همياری يهوديان آرژانتين (با نام اختصاریِ آميا) در سال ۱۹۹۴میلادی ۸۵ نفر کشته شدند

جوزف هومایر، یکی از کسانی که قرار بود در سال ۲۰۱۳، همراه آلبرتو نیسمان در کنگره آمریکا توضیحاتی ارائه کند، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است «او در آخرین لحظه، به خاطر تهدیدهایی از سوی دولت آرژانتین، از این کار صرف نظر کرد».

از سوی دیگر رئیس‌جمهوری آرژانتین، طی اقدامی که تلاش برای شفاف‌سازی از سوی دولت توصیف شده، دستور داده است نام ماموران امنیتی که نیسمان خواستار فاش شدن نام آنها در ارتباط با تحقیقات در پرونده انفجار بوده است، از حالت محرمانه خارج شود.

پس از مرگ آلبرتو نیسمان، گروهی از شهروندان در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین، در راه‌پیمایی‌هایی با شعار «عدالت! عدالت!» از دولت آن کشور خواسته‌اند تا روشن کند چه اتفاقی برای او افتاده است.

XS
SM
MD
LG