لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

مقام اسرائیلی به رویترز: از حضور عضو سپاه در کاروان حزب‌الله خبر نداشتیم


نیروهای ارتش اسرائیل در بلندی‌های جولان
نیروهای ارتش اسرائیل در بلندی‌های جولان

«یک مقام امنیتی اسرائیل» در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته‌است این کشور از حضور مقام ارشد سپاه پاسداران ایران در کاروان فعالان حزب‌الله، در جریان حمله‌ای که به مرگ اعضای این کاروان منجر شد، خبر نداشته‌است.

یکشنبه بیست و هشتم دی در حمله‌ای به خودروهای حامل فرماندهان و فعالان سازمان شیعی حزب‌الله لبنان، در منطقه قنیطره در بلندی‌های سوری جولان، محمد علی الله‌دادی، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران همراه با نیروهای حزب‌الله کشته شد.

حزب‌الله مرگ شش تن از نیروهای خود، از جمله جهاد مغنیه و محمد عیسی را تایید کرد.

جهاد مغنیه فرزند، عماد مغنیه بود. عماد مغنیه، ملقب به حاج رضوان، فرمانده ارشد حزب الله فوریه ۲۰۰۸ در انفجاری در دمشق کشته شده بود اما نام او برای حزب الله هنوز مانند یک «اسطوره» است.

خبرگزاری رویترز در گزارش‌های اولیه از کشته شدن شش تن ایرانی نیز در این حمله خبر داده بود.

جمهوری اسلامی ایران کشته شدن محمد علی الله‌دادی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران در استان یزد، «سپاه الغدیر» را تایید کرد.

حزب الله، جمهوری اسلامی ایران و رسانه‌های غربی این حمله را به اسرائیل نسبت دادند. مقامات رسمی اسرائیل در این باره سکوت کرده‌اند اما می‌گویند برای هر واکنش احتمالی «آماده» هستند.

تشییع جنازه محمد علی الله‌دادی، از فرماندهان ارشد سپاه
تشییع جنازه محمد علی الله‌دادی، از فرماندهان ارشد سپاه

خبرگزاری رویترز سه‌شنبه سی‌ام دی مصاحبه با «یک مقام امنیتی ارشد اسرائیل» را بدون ذکر نام او منتشر کرد که وی ظاهرا گفته‌است اسرائیل از وجود «ژنرال ایرانی» یا دیگر مقامات ارشد حزب الله در این کاروان آگاهی نداشت.

این «مقام امنیتی اسرائیل» به رویترز گفته بود، اسرائیل فکر کرده بود نیروهای «رده پایین» حزب‌الله در این کاروان هستند.

این «مقام» افزوده‌است، «تقریبا مطمئن هستیم که آنها واکنش نشان می‌دهند اما گسترش درگیری در شرایط کنونی به نفع هیچیک از طرف‌ها نیست».

خبرگزاری رویترز ارزیابی کرده بود که مصاحبه این مقام اسرائیلی نشان می‌دهد که این کشور نمی‌خواهد مستقیماً با ایران درگیر تنش شود و در جستجوی گسترش بحران با حزب‌الله نیست.

رسانه‌های اسرائیل ساعاتی پس از کشته شدن محمد علی الله‌دادی و نیروهای حزب الله مدعی شده بودند که کاروان حزب الله «در حال نصب سکوهای پرتاب موشک در بلندی‌های سوری جولان به سوی اسرائیل بوده‌است».

حزب الله در بیانیه‌های خود گفته بود، این کاروان در حال «بازرسی» منطقه بود.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله، پنجشنبه گذشته در مصاحبه با شبکه لبنانی المیادین گفته بود، نیروهای حزب‌الله در بلندی‌های سوری جولان نیستند.

موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، یکشنبه شب به رسانه‌های کشورش گفت، نصرالله مدعی بود که کسی از نیروهایش در این منطقه نیست و مرگ فعالان حزب‌الله نادرستی اظهارات او را نشان داده و وظیفه اوست که در مورد این تناقض توضیح بدهد.

در همین حال، یعلون مسئولیت حمله به کاروان یادشده را برعهده نگرفت.

رسانه‌های اسرائیل خبر داده‌اند که ارتش این کشور به مزرعه‌داران در مرز با لبنان و نیز بلندی‌های جولان رهنمود داده‌است که از کار در مزارع خودداری کنند چون ممکن است هدف آتشباری از آن سوی مرزها قرار گیرند.

اسرائیل سامانه دفاعی «گنبد آهنین» را نیز در این مرزها مستقر کرده‌است.

حزب‌الله نیز گفته‌است نیروهایش در حال آماده‌باش هستند.

حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، هنوز در باره کشته شدن جهاد مغنیه و سایر فعالان این سازمان سخنی نگفته‌است.

محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران، سه‌شنبه سی‌ام دی، در بیانیه‌ای نوشت بزودی «صاعقه‌های مرگبار بر سر اسرائیل فرود خواهد آمد».

فرمانده کل سپاه پاسداران ایران در بیانیه خود افزوده بود سپاه تا آخر پای «فروپاشی» و «حذف کامل این جرثومه فساد از جغرافیای سیاسی منطقه» می‌ایستد «همان طور که پیش‌تر نیز خشم ما را دیده‌است».

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، آقای جعفری چهارشنبه اول بهمن در مراسم تشییع محمد علی الله‌دادی در ایران گفت «ترکیب مقدس و زیبای شهدای اخیر در منطقه قنیطره، بیانگر وحدت امت اسلامی است و... نوید پیروزی قدس عزیز را می‌دهد».

XS
SM
MD
LG