لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

اختلاف کاخ سفید و کنگره بر سر دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی درباره ایران


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و پشت سر وی، جان بینر رییس مجلس نمایندگان آمریکا
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و پشت سر وی، جان بینر رییس مجلس نمایندگان آمریکا

جان بینر، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده ضمن مخالفت با سیاست‌های باراک اوباما در قبال مناقشه هسته‌ای ایران اعلام کرد که از نخست وزیر اسرائیل دعوت کرده است تا درباره «تهدیدات تهران و اسلام‌گرایی افراطی» در کنگره آمریکا سخنرانی کند.

اما سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که طبق پروتکل تشریفاتی، این رهبر کشور است که باید از رهبر یک کشور دیگر دعوت کند و رییس جمهوری آمریکا دعوتی از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نکرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه، اول بهمن، بر اساس گزارش دفتر جان بینر نوشت که او در نشستی با نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره تاکید کرده که کنگره به‌رغم هشدار آقای اوباما باید تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کند.

این گزارش می‌گوید که در دعوتنامه جان بینر برای سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا تاریخ ۱۱ فوریه برابر با ۲۲ بهمن در نظر گرفته شده است.

گزارش اظهارات آقای بینر تنها یک روز پس از نطق سالیانه باراک اوباما در کنگره آمریکا و هشدار او به نمایندگان موافق تشدید تحریم‌های ایران منتشر می‌شود.

آقای اوباما گفته است تحریم جدید ایران در شرایطی که مذاکرات در جریان است، شکست دیپلماسی را تضمین می‌کند و بنابراین آن را وتو خواهد کرد.

رییس جمهوری آمریکا همچنین روز جمعه در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر بریتانیا تاکید کرد که اگر ایران به بهانه تشدید تحریم‌ها، مذاکرات اتمی را متوقف کند و کار احیانا به تقابل نظامی بکشد، کنگره باید پیامد تصمیم خود را بپذیرد.

در همین حال جان بینر با اشاره به این اظهارات آقای اوباما گفت: «شما شاید در جریان باشید که رییس جمهوری روز جمعه به ما هشدار داد که اقدامی در جهت تحریم ایران، این حکومت حامی تروریسم، انجام ندهیم. پیام دقیق او به ما این بود که دست نگه دارید. او از ما انتظار دارد که بیهوده وقت تلف کنیم در حالی که خودش دارد به توافق اشتباهی با ایران دست می‌یابد».

رییس مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد که کنگره تن به چنین امری نخواهد داد.

وی از بنیامین نتانیاهو به عنوان «یک دوست بزرگ» برای آمریکا یاد کرد و گفت که با توجه به چالش کنونی از او خواهش می‌کند که با حضور در کنگره درباره «تهدیدات گسترده اسلام‌گرایی افراطی و ایران که متوجه امنیت و سبک زندگی» آمریکایی‌هاست، سخنرانی کند.

این اظهارات اما واکنش کاخ سفید را به دنبال داشت که می‌گوید باراک اوباما صحبتی با بنیامین نتانیاهو درباره دعوت از او نداشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، اظهار داشت: «پروتکل به ما می‌گوید که وقتی رهبر یک کشور می‌خواهد به کشور دیگری سفر کند، رهبر آن کشور باید با او تماس بگیرد».

آقای ارنست سپس با اشاره به دعوت رییس مجلس نمایندگان آمریکا از نخست وزیر اسرائیل گفت: «به نظر می‌رسد این مسئله به معنای نقض پروتکل باشد».

XS
SM
MD
LG