لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

«مخالفت موساد با نتانیاهو برای تحریم بیشتر ایران»


بنيامين نتانياهو، نخست وزیر اسرائیل
بنيامين نتانياهو، نخست وزیر اسرائیل

شبکه خبری بلومبرگ از اختلاف نظر ميان سازمان جاسوسی خارجی اسرائيل (موساد) با بنيامين نتانياهو، نخست وزير اين کشور بر سر تحريم‌های بيشتر عليه ايران خبر داده است.

بر اساس گزارشی که بلومبرگ، چهارشنبه اول بهمن منتشر کرده، مقام‌های موساد به قانون‌گذاران و مقام‌های رسمی ايالات متحده آمريکا گفته‌اند که تصويب تحريم‌های بيشتر عليه ايران در کنگره اين کشور، گفت‌وگوهای هسته‌ای قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی را نابود می‌کند.

مقام‌های موساد به دولت باراک اوباما و تعدادی از سناتورهای آمريکايی گفته‌اند که حتی با طرح مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه و رابرت منندز، سناتور دموکرات برای تصويب تحريم‌های بيشتر عليه ايران در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای نيز مخالف‌اند.

اين در حالی است که بنيامين نتانياهو، نخست وزير و آويگدور ليبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، به شدت از اين طرح حمايت می‌کنند.

بلومبرگ به سخنان چهارشنبه گذشته جان کری، وزير امور خارجه آمريکا اشاره کرده که گفته بود يک مقام اطلاعاتی اسرائيل در گفت‌وگو با او، تصويب تحريم‌های جديد عليه ايران را به «پرتاب نارنجک ميان روند مذاکرات» توصيف کرده است.

بر اساس اين گزارش، مقام‌های ارشد موساد همچنين در ديدار هفته گذشته با هيئتی از نمايندگان ارشد کنگره آمريکا نيز نسبت به اين مسئله هشدار دادند.

بلومبرگ افزوده که وقتی سناتور منندز از اين مسئله آگاه می‌شود، برای اطلاع از صحت و سقم ماجرا با ران درمر، سفير اسرائيل در آمريکا تماس می‌گيرد.

جان باراسو، سناتور آمريکايی که در سفر هفته گذشته به اسرائيل حضور داشت، تاکيد کرده که در اسرائيل در اين باره «ديدگاه واحدی وجود ندارد».​

اختلاف کاخ سفید و کنگره بر سر دعوت از نتانیاهو

جان بوينر، رييس مجلس نمايندگان ايالات متحده ضمن مخالفت با سياست‌های باراک اوباما در قبال مناقشه هسته‌ای ايران اعلام کرد که از نخست وزير اسرائيل دعوت کرده است تا درباره «تهديدات تهران و اسلام‌گرايی افراطی» در کنگره آمريکا سخنرانی کند.

اما سخنگوی کاخ سفيد می‌گويد که طبق پروتکل تشريفاتی، اين رهبر کشور است که بايد از رهبر يک کشور ديگر دعوت کند و رييس جمهوری آمريکا دعوتی از بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، نکرده است.

خبرگزاری آسوشيتدپرس روز چهارشنبه، اول بهمن، بر اساس گزارش دفتر جان بوينر نوشت که او در نشستی با نمايندگان جمهوری‌خواه کنگره تاکيد کرده که کنگره به‌رغم هشدار آقای اوباما بايد تحريم‌های جديدی عليه ايران وضع کند.

اين گزارش می‌گويد که در دعوتنامه جان بوينر برای سخنرانی بنيامين نتانياهو در کنگره آمريکا تاريخ ۱۱ فوريه برابر با ۲۲ بهمن در نظر گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG