لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۹

ملک سلمان: سیاست پادشاه سابق را ادامه می دهم


ملک سلمان (راست) در کنار ملک عبدالله
ملک سلمان (راست) در کنار ملک عبدالله

در حالی که مراسم خاکسپاری ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان روز جمعه، سوم بهمن، در ریاض، پایتخت، برگزار شد، ملک سلمان، جانشین او، در همین روز در سخنانی در تلویزیون این کشور، تاکید کرد که اصول کلی سیاست پادشاه سابق را ادامه خواهد داد.

ملک سلمان همچنین خواستار وحدت و همبستگی مسلمانان و کشورهای عرب شد. امیر سلمان بن عبدالعزیز ۷۹ ساله، برادر ناتنی پادشاه سابق و ولیعهد او، روز جمعه پس از درگذشت ملک عبدالله در سن ۹۰ سالگی، جانشین او شد و امیر مقرن بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد معرفی شد.

ساعاتی پیش از سخنان ملک سلمان و با روشن نبودن خطوط سیاست کلی او،قیمت نفت در بازارهای جهانی اندکی افزایش یافت. به گزارش آسوشیتدپرس هربشکه نفت دریای شمال برنت با ۹۲ سنت افزایش به ۴۹ دلار و ۴۲ سنت رسید و نفت خام تگزاس آمریکا نیز با ۷۱ سنت به ۴۷ دلار و ۲ سنت افزایش یافت.

حسن روحانی، رئیس جمهوری و وزارت خارجه ایران نیز روز جمعه مرگ او را تسلیت گفتند. به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای روحانی، درگذشت ملک عبدالله را به «ملت، دولت و خاندان سعودی» و مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران به «دولت و مردم عربستان» تسلیت گفتند. خانم افخم همچنین اعلام کرد که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مراسم رسمی ترحیم که روز شنبه برگزار می شود، به ریاض می رود.

همزمان، عبدالفتح السیسی، رئیس جمهوری مصر، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و هیات های عرب دیگر، صبح جمعه مجمع جهانی اقتصاد داووس در سوئیس را برای حضور در مراسم خاکسپاری ملک عبدالله ترک کردند. قرار بود پادشاه اردن امروز درباره مسائل امنیتی خاورمیانه در داووس سخنرانی کند. امیران قطر و بحرین، همچنین نخست وزیر پاکستان از دیگر شرکت کنندگان بودند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز سفرش را به سومالی که قرار بود امروز آغاز شود، برای شرکت در مراسم خاکسپاری ملک عبدالله به تعویق انداخت.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

در پی درگذشت ملک عبدالله رهبران بسیاری از کشورهای جهان، از جمله باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا پیام های تسلیت فرستادند.

روز جمعه نیز جان کری، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه ای از جانب خود و همسرش درگذشت پادشاه سابق عربستان را تسلیت گفت.

آقای کری ملک عبدالله را «مردی خردمند و آینده نگر» توصیف کرده که با وجود کهولت سن و سال ها بیماری همچنان «مصصم و قاطع» بود. جان کری همچنین گفته است که ملک عبدالله «شریکی دلیر در جنگ با افراط گرایی خشن بود که همانند تلاش او برای بر قراری صلح اهمیت داشت.» جان کری از جمله به طرح ملک عبدالله برای برقراری صلح میان فلسطینی ها و اسرائیل با عنوان « ابتکار صلح اعراب» اشاره کرده است.

بنابرگزارش ها جوبایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز برای «ادای احترام» به ریاض می رود.

XS
SM
MD
LG