لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۰

حذف ایران از جام ملت‌های آسیا؛ اعتراض به نحوه قضاوت ویلیامز


ديدار تيم‌های ملی فوتبال ايران و عراق از مرحله يک چهارم نهايی جام ملت‌های آسيا، در پايان ۱۲۰ دقيقه با تساوی سه بر سه به پايان رسيد تا کار به پنالتی‌ها کشيده شود. ضرباتی که رای به صعود عراق داد.

در دقيقه ۲۴ پاس هوشمندانه دژآگه به وريا غفوری در سمت راست و ارسال خوب او، گل اول ايران را در پی داشت. سردار آزمون با پرش بلند توپ را به تور دروازه عراق رساند.

در دقيقه ۴۳ مهرداد پولادی با دريافت کارت زرد دوم اخراج شد تا ايران با ده نفر کار را ادامه دهد. آنچه در تصاوير آهسته تلويزيونی نشان داده شد، برخورد پولادی با دروازه‌بان عراق و سپس ضربه دروازه‌بان به سينه او بود.

سعيد مظفری‌زاده کارشناس داوری درباره نحوه قضاوت بنجامين ويليامز گفت: «بعد از اعلام خطای پنالتی ويليامز در بازی عربستان با ازبکستان که يک اشتباه بزرگ بود، در اين بازی هم فريب جوسازی دروازه‌بان عراق را خورد و دومين اشتباه بزرگش را در اين مسابقات نشان داد. ويليامز تاثيرگذارترين چهره بازی بود.»

در ادامه مسابقه، ارسال علا عبدالزهرا در دقيقه ۵۶ برای احمد ياسين باعث شد بازی مساوی شود و با همين نتيجه، ۹۰ دقيقه به پايان برسد.

با شروع وقت اضافه نخست و در پی اشتباه جهانبخش، توپ روی دروازه ايران ارسال شد و يونس محمود با ضربه سر گل دوم تيمش را به ثمر برساند.

در حالی که عراق با يک يار بيشتر به پيروزی نزديک می‌شد، در دقيقه ۱۰۳ ارسال کرنر تيموريان با ضربه سر مرتضی پورعلی‌گنجی، مجدداً بازی را به تساوی کشاند.

اين پايان کار نبود. جدال پرهيجان دو تيم در دقيقه ۱۱۳ با خطای پنالتی به سود عراق و ضربه موفق ضرغام اسماعيل داغ‌تر شد.

جذاب‌ترين صحنه برای هواداران ايران، دقيقه ۱۱۹ بود. کرنر را تيموريان فرستاد، ضربه سر نکونام از روی خط برگردانده شد، بلافاصله حسينی شوت زد و معتقد به عبور از خط بود اما داور نپذيرفت. مجدداً اميری ضربه زد و در برگشت، توپ ارتفاع گرفت تا قوچان‌نژاد با ضربه سر، بازی را مساوی کند.

تعيين سرنوشت مسابقه به ضربات پنالتی محول شد. اولين ضربه را احسان حاج‌صفی زد که توپ از بالای دروازه راهی اوت شد. بلافاصله پنالتی سعد عبدالعامر هم از کنار دروازه بيرون رفت.

پنالتی پورعلی گنجی به گوشه دروازه عراق رفت. وليد سليم هم گل کرد. سپس جواد نکونام که سال‌هاست پنالتی‌هايش در باشگاه‌ها و تيم ملی گل می‌شود، تيمش را پيش انداخت.

ضرغام اسماعيل بال چپ جوان عراق مثل جريان بازی، توپش را گل کرد. چهارمين ضربه ايران را سيدجلال حسينی زد و موفق بود. برای عراق هم علی عدنان گل زد.

پنجمين ضربه ايران را وريا غفوری با موفقيت به گوشه دروازه عراق فرستاد. پس از او يونس محمود با ضربه چيپ، بازی را چهار بر چهار کرد. ششمين ضربه ايران را جهانبخش به گل نشاند و ياسر قاسم هم موفق بود.

هفتمين پنالتی ايران را آندرانيک تيموريان برخلاف جهت دروازه‌بان عراق به تور رساند. در طرف مقابل مروان حسين توپ را به گوشه بالای دروازه ايران زد.

هشتمين پنالتی ايران را وحيد اميری زد که با وجود فريب دروازه‌بان، ضربه زمينی او به تير عمودی عراق خورد و گل نشد. سرانجام در واپسين ضربه مسابقه، سالم شاکر گل زد تا عراق را به نيمه نهايی برساند.

در ترکيب ايران عليرضا حقيقی، احسان حاج‌صفی، مهرداد پولادی، مرتضی پورعلی گنجی، سيدجلال حسينی، جواد نکونام، مسعود شجاعی (وحيد اميری - ۴۵)، آندرانيک تيموريان، وريا غفوری، اشکان دژاگه (رضا قوچان‌نژاد - ۸۳) و سردار آزمون (عليرضا جهانبخش - ۶۲) بازی کردند.

پس از پايان نشست خبری کارلوس کی‌روش، از طرف مسئولان برگزاری مسابقات لوح يادبودی به سرمربی ايران اهدا شد. کی‌روش با ناراحتی لوح را به آنها پس داد و گفت: بهتر است اين هديه را به داور بدهيد.

کارلوس کی‌روش گفت: اگر بخواهم صحبت کنم بايد به ۳۴ سال مربيگری‌ام پايان دهم. وقتی در بازی با بحرين از داوری حرف زدم قصد بی احترامی نداشتم و فقط به سلامت بازيکنان تاکيد کردم که داور بايد توجه داشته باشد. حالا وقتی دروازه‌بان عراق پولادی را هل داده، چه کسی بايد کارت بگيرد؟

کی‌روش گفت از مقامات آسيا می‌خواهم اتفاقات را بررسی کنند تا مشخص شود امشب چه شده. اگر من بگويم چه شده، مثل بازی با بحرين که جريمه شدم برخورد خواهند کرد و مادم‌العمر محروم می‌‌شوم.

سرمربی تيم ملی ايران تاکيد کرد: قلب ما شکسته. در جام جهانی همه ديدند مقابل آرژانتين با ناداوری صعود نکرديم. من از شهر کوچکی در بيابان آمده‌ام، شما بگوييد چطور اين داور که يک پرونده با من در بازی با بحرين داشت را انتخاب کردند؟ اگر لازم باشد زانو می‌زنم در چمن و از کنفدراسيون آسيا سوال می‌کنم اين چه انتخابی بود. آيا ويليامز امشب راحت می‌خوابد؟

علی کفاشيان در واکنش به انتقادهای کارشناسان داوری از نحوه قضاوت ويليامز، به خبرگزاری فارس گفته: «من معتقدم که حتی اگر شکايت هم بکنيم ديگر فايده‌‌ای ندارد، چون با اين شکايت‌ها نتيجه عوض نخواهد شد.»

XS
SM
MD
LG