لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

پيروزی حزب چپگرای «سيريزا» در انتخابات يونان


 الکسيس سيپراس، رهبر حزب چپگرای «سيريزا»
الکسيس سيپراس، رهبر حزب چپگرای «سيريزا»

الکسيس سيپراس، رهبر حزب چپگرای «سيريزا» پس از اعلام پيروزی اين حزب در انتخابات پارلمانی يونان یکشنبه ۲۵ ژانویه گفته است، پنج سال رياضت اقتصادی، رنج و تحقير مردم اين کشور توسط وام دهندگان خارجی به پايان رسيده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، با شمارش ۹۲ درصد آرا ، حزب چپگرای سيريزا با کسب ۱۴۹ کرسی از ۳۰۰ کرسی پارلمان يونان به يک پيروزی تاريخی دست يافته است.

آنتونيو سامارس، نخست وزير و رهبر حزب «دمکراسی نو» پيروزی حزب سيريزا را به رهبر اين حزب تبريک گفته است. طبق اين گزارش حزب دمکراسی نو با اختلاف هشت و نيم درصد آرا در رتبه دوم قرار گرفته است.

انتظار می رود بامداد روز دوشنبه مشخص شود که آيا حزب سيريزا توانسته ۱۵۱ کرسی از پارلمان يونان يعنی اکثريت مطلق را کسب کند يا نه.

حزب سيريزا مخالف سياست های رياضت اقتصادی است و پيروزی اين حزب می تواند توقف اين سياست ها را درپی داشته باشد.

گزارش ها از نتايج نظرسنجی ها در بيرون از حوزه های رای گيری در يونان حاکی از ان بود که که اين حزب چپگرا توانسته است با فاصله از رقبای خود پيشی بگيرد.

انتخابات پارلمان يونان روز يکشنبه ۲۵ ژانويه برای تعيين ۳۰۰ کرسی اين پارلمان برگزار شد.

الکسيس سيپراس، رهبر ۴۰ ساله حزب «سيريزا» در طول مبارزات انتخاباتی‌اش وعده داده‌ بود در صورت پيروزی اين حزب، در خصوص شرايط وام‌های داده شده به يونان توسط صندوق بين‌المللی پول و اتحاديه اروپا با این دو مذاکره خواهد کرد.

الکسيس سيپراس همچنين خواستار آن شده است که قسمتی از بدهی‌های يونان بخشيده شود.

به گزارش رويترز،‌ نظر سنجی ها پيشتر حاکی از ان بود که حزب چپگرای «سيريزا» می تواند بين ۱۴۸ تا ۱۵۸ کرسی را به خود اختصاص دهد، اما نتيجه اين انتخابات برای حزب چپگرای سيريزا به اين بستگی دارد که آيا حزب چپ ميانه «سوسياليست دمکرات» جرج پاپاندروس قادر خواهد بود که وارد پارلمان شود يا نه.

در پی بحران مالی در يونان در سال گذشته صندوق بين‌المللی پول و اتحاديه اروپا به شرط اجرای برنامه رياضت‌کشی اقتصادی و کاهش هزينه‌های جاری، ۳۱۸ ميليارد يورو به يونان وام و کمک‌های مالی دادند.

اين شرايط سبب اعتراض‌های گسترده عمومی در اين کشور و اوج گرفتن محبوبيت حزب «سيريزا» شد. نرخ بيکاری در يونان نيز حدود ۲۵ درصد اعلام شده‌است.
حدود ۹٫۸ ميليون نفر واجد شرايط رأی در انتخابات امروز ۳۰۰ عضو پارلمان را برمی‌گزينند تا مسير آينده اقتصادی اين کشور را تعيين کنند.

اعلام برنامه اقتصادی حزب «سيريزا» و بيم خروج يونان از واحد پولی يورو و ناتوانی و خودداری دولت جديد از بازپرداخت به موقع وام‌هايش نگرانی عميقی را در اتحاديه اروپا برانگيخته‌است.

XS
SM
MD
LG