لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

خشم اصولگرایان از اظهارات نایب رییس مجلس آلمان درباره رفع حصر


اظهارات نایب رییس مجلس آلمان در تهران درباره لزوم رفع حصر از میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد خشم محافظه کاران را برانگیخته است، و از جمله محمدحسن ابوترابی، نایب رییس مجلس ایران خواستار احضار سفیر آلمان در تهران شده است.

حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز خبر داد که این کمیسیون خواستار دریافت «مشروح مذاکرات و ملاقات‌های» نایب رییس مجلس آلمان از وزارت امور خارجه شده است تا آن را در جلسه هفته آینده کمیسیون، با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های امور خارجه و اطلاعات بررسی کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، کلودیا روت، نایب رییس مجلس آلمان، روز پنجم بهمن در دیدار با محمدرضا عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار پایان دادن به حصر خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، رهبران جنبش سبز شده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، اسماعیل کوثری، نماینده تهران، در جلسه روز سه‌شنبه، هفتم بهمن مجلس در تذکری گفت: «آنچه نایب رییس مجلس نمایندگان آلمان اظهار داشته خارج از ضوابط حاکم بر روابط دو کشور و دخالت آشکار در امور داخلی جمهوری اسلامی است».

وی اضافه کرد: «با توجه به اینکه این خانم که در کشور آلمان مسئولیت دارد، هیچ قانونی سرش نمی‌شود، لازم است مسئولان امنیتی و سیاسی با ارائه اطلاعات دقیق به دستگاه‌ها و مسئولان تصمیم‌گیرنده به گونه‌ای عمل کنند که این گونه موارد مشابه دیگر تکرار نشود».

محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب‌ رییس مجلس، نیز در پاسخ به این تذکر گفت: «لازم است که مسئولان وزارت خارجه نسبت به این تذکر به طور قاطع عمل کنند و با احضار سفیر کشور آلمان تذکرات لازم را بدهند».

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، کلودیا روت، نایب رییس مجلس آلمان همچنین درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفته است که «من شنیده‌ام در ایران همه می‌توانند کاندیدا شوند ولی باید از فیلتر شورای نگهبان رد شوند و همین طور شنیده‌ام که برخی نتوانسته‌اند از این فیلتر عبور کنند».

درخواست آزادی فعالیت جعفر پناهی، کارگردان سینما، و عبدالفتاح سلطانی، وکیل مدافع زندانی، از دیگر محورهای سخنان نایب رییس مجلس آلمان و یکی دیگر از نمایندگان این مجلس بوده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس ایران خبر داد که اعضای این کمسیون در جلسه روز سه شنبه به اظهارات نایب رییس مجلس آلمان «به شدت» اعتراض کرده‌اند.

حسین نقوی حسینی اضافه کرد: «در این نشست مقرر شد تا مشروح مذاکرات و ملاقات‌های صورت گرفته از وزارت خارجه درخواست شود تا در جلسه هفته آینده کمیسیون، با حضور نمایندگانی از وزارت خارجه و اطلاعات مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

آقای نقوی حسینی همچنین روز سه شنبه در نطق میان دستور خود گفت: «سوال بنده از هیات رییسه مجلس این است که آقای عارف چکاره مجلس است که هیات پارلمانی آلمان با او ملاقات می‌کند و چرا در برنامه هیات پارلمانی آلمان برنامه ملاقات با فردی گذاشته می‌شود که نه مربوط به مجلس است، نه ربطی به دولت دارد».

سخنان کلودیا روت در روزهای گذشته نیز واکنش اصولگرایان و تعدادی از نمایندگان مجلس را به دنبال داشته است.

کلودیا روت، عضو حزب سبز‌ها، روز اول بهمن برای سفری پنج روزه وارد ایران شده بود.

XS
SM
MD
LG