لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

طرح تشدید تحریم‌ ایران در سنای آمریکا تا اواخر مارس به تاخیر افتاد


سناتور رابرت منندز، یکی از طراحان تشدید تحریم‌های ایران، می‌گوید که وی همراه با دیگر سناتورهای دمکرات‌ از طرح تشدید تحریم‌های ایران تا اواخر ماه مارس حمایت نمی‌کنند.

این سناتور برجسته آمریکایی می‌گوید که وی همراه با بسیاری از قانونگذاران دمکرات که هم اکنون در اقلیت هستند، به باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نامه نوشته‌اند که از طرح موسوم به «کرک-منندز» که طرحی برای تشدید تحریم‌های ایران است، تنها بعد از آغاز بهار و در صورتی که توافقی سیاسی در میان نباشد، حمایت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سناتور منندز این سخنان را روز سه شنبه هفتم بهمن در جلسه کمیته بانکی سنا ایراد کرد.

باراک اوباما اخیرا اعلام کرد که رای گیری در سنای آمریکا برای تشدید تحریم ایران، مذاکرات هسته‌ای با این کشور را بر هم خواهد زد و اعلام کرد که در صورت تصویب چنین طرحی، آن را وتو می‌کند.

منندز در ادامه گفت که وی و سناتورهای دمکرات هنوز «امیدوار» هستند که مشکل برنامه هسته‌ای ایران از راه دیپلماتیک حل و فصل شود، اما «عمیقا شک» دارند که ایران تا پایان مهلت مذاکرات هسته‌ای در اواخر ماه ژوئن، در زمینه همکاری برای راستی آزمایی برنامه هسته‌ایش تعهدی دهد.

ایران و شش قدرت جهانی که در آذرماه پارسال به توافق شش ماهه هسته‌ای دست یافتند، تاکنون دو بار به خاطر عدم حصول توافق بر سر تفاهم جامع هسته‌ای، توافق موقت ژنو را تمدید کرده‌اند. قرار شده است که طرفین تا ماه مارس به یک «توافق سیاسی» دست یابند و تا ۱۰ تیرماه توافق جامع هسته‌ای حاصل شود.

سناتورهای دمکرات و جمهوریخواه در سنای آمریکا مشغول کار بر روی طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران هستند و اگر ۶۷ سناتور آمریکایی به این طرح رای دهند، رییس جمهوری ایالات متحده قادر به وتوی آن نخواهد بود.

قانوگذاران آمریکایی می‌گویند که در مذاکرات ۱۸ ماهه هسته‌ای با ایران می‌خواهند که صدای آن‌ها نیز شنیده شود.

هم اکنون جمهوریخواهان در هر دو مجلس آمریکا در اکثریت هستند، اما جمهوریخواهان ۵۴ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا را در دست دارند و نیازمند حمایت دمکرات‌ها در زمینه طرح تشدید تحریم‌های ایران هستند.

جو دانلی یکی از نماینده‌های دمکرات سنا که از تاخیر در تشدید تحریم‌های ایران حمایت می‌کند گفته که وی نمی‌تواند از عملی «غیرلازم» که شانس موفقیت مذاکرات را کمرنگ می‌کند، حمایت نماید.

XS
SM
MD
LG