لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۸

پلوسی: سخنرانی نتانیاهو در کنگره می‌تواند تاثیر منفی بگذارد


نانسی پلوسی
نانسی پلوسی

نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دمکرات در مجلس نمایندگان آمریکا، می‌گوید سخنرانی برنامه‌ریزی شده بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در کنگره ایالات متحده، می‌تواند به تلاش‌های دولت آن کشور در مذاکرات اتمی با ایران ضربه وارد کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم پلوسی هشتم بهمن ماه گفته است «چنین سخنرانی‌ای می‌تواند پیامی غلط در مورد بختی که قرار است به دیپلماسی داده شود، بفرستد».

با این همه این نماینده ارشد کنگره آمریکا اشاره‌ای به این موضوع که آیا او خواستار انصراف جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان، از این دعوت است، نکرد.

پیشتر آقای بینر، از بنیامین نتانیاهو دعوت کرده بود که در سوم ماه مارس، یک ماه دیگر، در کنگره آمریکا سخنرانی کند؛ این سخنرانی تنها دو هفته پیش از انتخابات در اسرائیل صورت می‌گیرد.

رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، که از مخالفان سیاست‌های باراک اوباما در قبال ایران در مذاکرات هسته‌ای به شمار می‌رود، از نخست وزیر اسرائیل دعوت کرده است تا درباره «تهدیدات تهران و اسلام‌گرایی افراطی» در کنگره آمریکا سخنرانی کند.

دعوت از آقای نتانیاهو بدون هماهنگی با کاخ سفید، دولت آمریکا، انجام شده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، خود گفته است دیداری با نتانیاهو نخواهد داشت، چرا که چنین کاری دو هفته پیش از برگزاری انتخابات در اسرائیل «نامناسب» است.

خانم پلوسی که خود به تازگی با نتانیاهو به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده، می‌گوید «این پیشنهاد (به نتانیاهو) افتخاری جدی و بزرگ است. اینکه باید دو هفته پیش از انتخابات در آن کشور، بدون همکاری با رهبران کنگره و بدون همکاری با کاخ سفید انجام شود، مناسب نیست».

با وجود حمایت آقای بینر از حزب جمهوری‌خواه از این دعوت، از سوی دیگر برخی رسانه‌های ایالات متحده نیز که به طور عمومی از هواداران دمکرات‌ها به شمار می‌روند، از آن انتقاد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG