لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

«۷۰ تا ۸۰ درصد تالاب‌های ایران شرایط بحرانی دارند»


تالاب بین‌المللی کمجان
تالاب بین‌المللی کمجان

گزارش‌ها از روز جهانی تالاب حکایت از آن دارد که ۷۰ تا ۸۰ درصد تالاب‌های ایران در وضعیت بحرانی یا در معرض خطر جدی قرار دارند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز دوشنبه، ۱۳ بهمن در گزارشی به مناسبت روز جهانی تالاب نوشت که از بیش از هزار تالاب ایران، ۸۰۰ تالاب شرایطی بحرانی پیدا کرده‌اند.

در فهرست این خبرگزاری نام تالاب‌های مشهوری مانند مرداب انزلی، هامون، شادگان، نیریز، کمجان، شورگل و یادگارلو به چشم می‌خورد که به گستره وسیعی از ایران تعلق دارد از استان گیلان گرفته تا سیستان و بلوچستان، فارس و آذربایجان غربی.

جام‌جم آنلاین نیز در همین روز به نقل از کارشناسان محیط زیست ایران نوشت که حدود ۷۵ درصد تالاب‌های کشور اکنون صدمه دیده و شرایطی بحرانی دارند.

محسن سلیمانی، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، در این باره گفته است: «با توجه به تعریف کنوانسیون رامسر اگر دریاچه‌ها، آبگیر‌ها و سواحل کشور را تا عمق شش متری تالاب بدانیم، حدود هزار تالاب در کشور وجود دارد که شرایط حدود ۷۵ درصد آنها نامناسب است.»

به گفته او، آن‌چه باعث شرایط کنونی تالاب‌های کشور شده این است که «دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها اصلا دغدغه حفظ محیط زیست را ندارند» و «تصور می‌کنند حفظ تالاب‌ها و محیط زیست کشور فقط بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است».

آقای سلیمانی سپس تاکید کرده که «برای حفظ تالاب باید الگوهای زندگی و توسعه تغییر کند و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی نیز رویکرد سازمانی خود را با حفظ منابع طبیعی کشور همگام سازند».

اما گزارش دیگری از ایرنا اظهارات عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی را بازتاب داده است که می‌گوید خشکسالی‌های دهه اخیر و کم‌توجهی به تخصیص حق‌آبه مناسب برای تالاب‌ها، این تالاب‌ها را به سمت بحران رانده است.

به گفته آقای رجایی، «۳۴ تالاب در کشور نقش تعادل‌بخشی به اکوسیستم را برعهده دارند که بر اساس برآوردهای انجام شده ۷۰ درصد آنها آسیب دیده و در معرض نابودی هستند».

در گزارش ایرنا به دلایل بروز شرایط بحرانی در تالاب‌های عمده کشور اشاره شده و از آن جمله می‌گوید که تالاب انزلی «به دلیل رسوبات ناشی از تخریب جنگل و مراتع بالادست» از عمق ۶ متر به عمق ۲ متر کاهش پیدا کرده است.

همچنین ورود پساب‌های شهری، صنعتی، کشاورزی و ورود گونه غیربومی گیاه آزولا سبب درج نام این تالاب در فهرست مونترو شد، فهرستی که در آن نام تالاب‌هایی ثبت شده که به‌خاطر تغییرات اکولوژیک در معرض نابودی قرار گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG