لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

وزیر ارشاد: به مراجع و علما اطلاعات غلط می‌دهند


وزیر فرهنگ و ارشاد ایران با اعلام این‌که عده‌ای با اطلاع رسانی نامناسب به مراجع، علما، ائمه جمعه و نمایندگان مجلس، اطلاعات غلطی می‌دهند، تاکید کرد که این وزارت‌خانه مجوز تک‌خوانی برای خانم‌ها صادر نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی جنتی روز پنج‌شنبه ۱۶ بهمن در اصفهان گفت: «احساس می‌کنم مجموعه‌هایی هستند که این دولت، دولت منتخب آن‌ها نیست، آن‌را قبول ندارند و به‌ صورت سازمان‌ یافته و حساب‌شده، کانون‌هایی برای تبلیغات برضد این وزارت‌خانه تشکیل‌ شده است.»

وزیرارشاد در ادامه با اشاره به این‌که مدارا و تحمل از خصوصیات دولت یازدهم است، ‌اعلام کرد: «ما می‌گوییم اگر آن‌چه هست و وجود دارد بیان کنند، حتی اگر به‌صورت انتقادی باشد، قبولش می‌کنیم اما جریاناتی دنبال تخریب و خراب‌کاری و دروغ و تحریف مطالب هستند.»

احساس می‌کنم مجموعه‌هایی هستند که این دولت، دولت منتخب آن‌ها نیست، آن‌را قبول ندارند و به‌ صورت سازمان‌ یافته و حساب‌شده، کانون‌هایی برای تبلیغات برضد این وزارت‌خانه تشکیل‌ شده است.
علی جنتی

سخنان آقای جنتی در حالی بیان می شود که در روزهای گذشته تعدادی از مراجع تقلید به عملکرد وزارت ارشاد اعتراض کرده اند.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی،از مراجع تقلید قم، روز چهارشنبه،۱۵ بهمن گفت: «داد مردم از اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بلند شده است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، او اضافه کرد: «شکایت‌های فراوانی پشت سر هم به دفتر ما می‌رسد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارزش‌های انقلاب را زیر پا می‌گذارد. »

آیت‌الله حسین نوری همدانی، دیگر مرجع تقلید نیز در جلسه درس خارج فقه خود به صدور مجوز وزارت ارشاد برای انتشار آلبومی که به گفته او در آن یک زن آواز خوانده است، اعتراض کرده است.

آقای جنتی همچنین با تاکید بر این‌که در حوزه موسیقی «رعایت همه موازین اخلاق، شرعی و قانونی انجام می‌شود»، گفت: «شعر و آهنگ یک کنسرت بررسی می‌شود، با همه این حرف‌ها، طی چند روز گذشته عده‌ای با اطلاع‌رسانی نامناسب، به مراجع، علما، ائمه جمعه و نمایندگان مجلس، اطلاعات غلطی می‌دهند که وزارت ارشاد مجوز تک‌خوانی برای خانم‌ها صادر می‌کند.»

در همین رابطه روز چهارشنبه ۱۵ بهمن،‌ وزارت ارشاد ایران در واکنش به گفته این وزارتخانه، «جو سازی‌های اخیر» درباره صدور مجوزهای هنری، تاکید کرد که تاکنون مجوزی «برخلاف قوانین کشور، اعتقادات دینی و مذهبی مردم و شئونات جامعه» صادر نکرده است و نخواهد کرد.

این وزارتخانه همچنین «رسانه های معارض و مخالف دولت» را به «بحران سازی و حاشیه سازی» علیه فعالیتهای این وزارتخانه متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وزارت ارشاد، در بیانیه ای با اشاره به ابراز نگرانی تعدادی از مراجع تقلید از صدور«مجوزهای خلاف شرع » تاکید کرد که در هیچ یک از حوزه های زیرمجموعه، از جمله کتاب، موسیقی، سینما، تئاتر و... « تاکنون مجوزی برخلاف قوانین کشور، اعتقادات دینی و مذهبی مردم و شئونات جامعه صادر نشده و نخواهد شد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «آنچه مدتی است در قالب خبر و گزارش علیه عملکرد این وزارتخانه منتشر می شود، فضاسازی و حاشیه سازی برخی رسانه‌های معارض و مخالف دولت می‌باشد که بدون ارائه هیچ‌گونه ادله مشخص و مستدل، صرفا برای بحران‌سازی و حاشیه‌سازی فعالیت‌های این وزارت‌خانه، بازنشر داده می‌شود.»

پس از انتشار خبرهایی درباره رونمایی از آلبوم «تورا ای کهن بوم و بر دوست دارم» تعدادی از وب سایتهای مخالف دولت حسن روحانی و برخی از نمایندگان مجلس، وزارت ارشاد را متهم کردند که برخلاف نظر مراجع تقلید به آلبوم موسیقی «یک خواننده زن» مجوز داده است.

وزارت ارشاد همچنین تاکید کرد که به گفته این وزارتخانه «اقدام موفق» دولت درباره برداشتن «فاصله» اهالی فرهنگ و هنر «با بدنه دولت و نظام به مذاق برخی از رسانه ها خوش نیامده است.»

به گفته وزارت ارشاد، «این رسانه‌ها بارها سعی کرده‌اند با قلم فرسائی‌های فراوان، شایعه پراکنی و حاشیه سازی‌های بی‌مورد و درج اخبار نادرست، غیردقیق و مغرضانه اسباب ناراحتی و دل‌نگرانی برخی از دل‌سوزان نظام و علمای گران‌قدر را فراهم سازند».‌

پس از انتشار خبرهایی درباره رونمایی از آلبوم «تورا ای کهن بوم و بر دوست دارم» تعدادی از وب سایتهای مخالف دولت حسن روحانی و برخی از نمایندگان مجلس، وزارت ارشاد را متهم کردند که برخلاف نظر مراجع تقلید به آلبوم موسیقی «یک خواننده زن» مجوز داده است.

این آلبوم با آهنگ‌سازی، پیمان خازنی و با خوانندگی همزمان و دو صدایی محسن کرامتی و نوشین طافی به بازار موسیقی عرضه‌شده است و کاری در ژانر موسیقی ملی با نگرش ارکسترال طبقه‌بندی می‌شود.

وزارت ارشاد در ادامه بیانیه خود تاکید کرد که اخبار منتشر شدهدر صدور مجوزبرای «کنسرت تک خوانی زن در جشنواره موسیقی فجر» صحت ندارد.

به گفته وزارت ارشاد، در جشنواره موسیقی فجر نیز همانند «سالهای قبل» بخشی به اجرای گروههای موسیقی بانوان اختصاص داشته که این اجراها «مطابق ضوابط، فقط مخصوص بانوان» بوده است.

XS
SM
MD
LG