لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

کردهای سوری: حکومت اسلامی را از ۱۲۰ روستای کوبانی بیرون رانده‌ایم


یکی از افراد گروه یگان‌های مدافع خلق، ی‌پ‌گ.
یکی از افراد گروه یگان‌های مدافع خلق، ی‌پ‌گ.

نیروهای مسلح کُرد سوری که به تازگی توانستند شهر راهبردی کوبانی را از تسلط نیروهای گروه «حکومت اسلامی» آزاد کنند، اکنون از موفقیت خود در بیرون راندن داعشی‌ها از یکصد و بیست روستای اطراف کوبانی خبر می‌دهند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره در روز بیستم بهمن، منابع خبری وابسته به نیروهای کُرد سوری گفته‌اند، با این موفقیت نظامی، بدین ترتیب حدود یک سوم از دهکده‌های حومه کوبانی از تسلط داعش آزاد شده‌است.

به گفته نیروهای کُرد (گروه یگان‌های مدافع خلق، ی‌پ‌گ)، روستاهای منطقه «تل عبید» و جرابلس (در نزدیکی مرز با ترکیه) از دست داعش خارج شده‌است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، از آزادسازی ۱۲۸ روستا خبر داده‌است؛ پیش از این تحولات در خبرها آمده‌بود که تعداد روستاهای اطراف کوبانی که بیشتر آنها در اختیار داعش قرار گرفته بود در حدود ۴۰۰ روستا است.

منابع کرد همچنین به الجزیره گفته‌اند در جریان پاک‌سازی‌های کوبانی از نیروهای داعش، اجساد ۳۵۰ تن از نیروهای داعشی در شهر کوبانی بدست آمده‌است.

نیروهای گروه «ی‌پ‌گ» در این موفقیت‌ها از حمایت نیروهای ملی‌گرای سوری مخالف بشار اسد نیز برخوردار بوده‌اند.

حملات هوایی نیروهای ائتلاف بین‌المللی به مقرها و استحکامات داعش نیز به پیشروی کردها کمک محدودی کرده بود.

چریک‌های زن و مرد کرد سوری با حمایت برخی از نیروهای کرد در منطقه و جهان که به یاری آنها رفته بودند پس از چهار ماه نبردهای سنگین در روز ششم بهمن، ۲۶ ژانویه، توانستند کنترل کوبانی را به‌دست بگیرند.

«حکومت اسلامی» ناکامی خود را در شهر کوبانی با عنوان «عقب‌نشینی تاکتیکی» پذیرفت اما مدعی شده بود که تلاش برای تسلط دوباره بر این منطقه را از سر خواهد گرفت.

کوبانی با وجود آزادسازی، با ویرانی‌های گسترده‌ای روبه‌رو شده و مردم رانده شده آن از یک سو بدلیل آوار شدید و از سوی دیگر از بیم بازگشت نیروهای داعش هنوز به شهر خود بازنگشته‌اند.

ارزیابی‌ها حاکی است در هفته‌های اخیر تنها درصد بسیار اندکی از آوارگان کوبانی حاضر به بازگشت به شهر خود شده‌اند.

در این میان، نیروی هوایی سلطنتی اردن در یک هفته اخیر مقرهای داعش را در منطقه رَقّه سوریه و موصل در عراق ده‌ها بار بمباران کرده‌است.

اردن با خشم از زنده سوزاندن خلبان اسیر خود در دست داعش، معاذ الکساسبه، که به قهرمان ملی در اردن مبدل شده‌است، می‌گوید یک پنجم از خسارات وارده به نیروهای داعش در ماه‌های اخیر را در حملات هوایی یک هفته اخیر به پایگاه‌های این اسلام‌گرایان افراطی وارد کرده‌است.

امارات متحده عربی نیز شنبه تایید کرد یک گردان هوایی از جنگنده‌های مدرن خود را به نیروی هوایی اردن برای تقویت حملات قرض داده‌است.

گزارش‌های رسانه‌های عربی حاکی است نیروی هوایی اردن قصد دارد بمباران رقه را که مرکز اصلی «حکومت اسلامی» محسوب می‌شود بزودی شدت دهد و نیروهای داعش از بیم عواقب این حملات، بیرق‌های سیاه «الله اکبر» خود را از بسیاری از ساختمان‌های رقه برداشته‌اند.

XS
SM
MD
LG