لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۰

حمله تند آیت‌الله یزدی به وزارت ارشاد؛ «موسیقی در اسلام حرام است»


رییس دبیرخانه مجلس خبرگان با حمله به عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه موسیقی، از علی جنتی خواسته است به معاونت هنری این وزارتخانه تذکر دهد که موسیقی در اسلام حرام است.

به گزارش خبرگزاری «نسیم»، آیت‌الله محمد یزدی در سخنانی در کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ قانون اساسی مجلس خبرگان، به حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، «توصیه» کرده که «در موضعگیری‌ها و سخنان خود مراقبت کند» تا به گفته وی، «با موضعگیری‌های خاص و بیان برخی مسائل، اعتماد مردم خدشه دار نشود».

وی خواستار حرکت رییس جمهوری ایران در مسیر آنچه که «منویات» رهبر و «آرمان‌های» آیت‌الله خمینی» خواند، شد و ضمن انتقاد از برخی مواضع حسن روحانی، اظهار داشت: «مطمئن باشید با اتخاذ چنین رویه‌ای بخش عمده‌ای از جامعه را از دست خواهید داد و خدای ناکرده آهسته آهسته محبوبیت‌تان آسیب می‌بیند».

لینک مستقیم

آیت‌الله محمد یزدی که دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز هست، بیشترین انتقاد خود را متوجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کرده و خطاب به وی گفت: «آقای وزیر ارشاد! به معاونت موسیقی‌تان تذکر بدهید که موسیقی در اسلام حرام است. شما نمی‌توانید موارد شبهه را تشخیص بدهید. تمسک به موارد شبهه موجب می‌شود آهسته آهسته مرز‌ها را زیر پا بگذارید و به عنوان مشتبه در حرام بیافتید».

انتقاد وی پس از آن مطرح می‌شود که دو تن از مراجع تقلید مقیم قم، آیت‌الله نوری همدانی و ناصر مکارم شیرازی، روز ۱۵ بهمن در درس خارج فقه خود به صدور مجوز وزارت ارشاد برای انتشار آلبومی که به گفته آن‌ها در آن یک زن آواز خوانده است، اعتراض کردند.

انتقاد آن‌ها به انتشار آلبوم «تو را‌ ای کهن بوم و بر دوست دارم» توسط نشر چشمه بود که هفته گذشته با خوانندگی همزمان و دو صدایی محسن کرامتی و نوشین طافی به بازار موسیقی عرضه ‌شد.

این دو مرجع تقلید گفته بودند که جلوی آوازه خوانی زنان را در ایران می‌گیریم.

در حالی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید مجوزی برای تک‌خوانی زنان صادر نکرده، آیت الله محمد یزدی در سخنان خود گفته است: «تک خوانی زن بدون تردید حرام است. همه مراجع هم مخالف هستند، حتی همخوانی‌هایی که در بین آن تک‌خوانی زن باشد هم حرام است. ترویج موسیقی اصولاً حرام است».

وی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را تهدید کرده که «اگر نسبت به مسلمات دینی و احکام شرعی کوتاهی، سستی یا مخالفتی بشود مردم ما ساکت نخواهند نشست و در درجه اول مقامات روحانی و عالی و بخصوص مراجع معظم تقلید سکوت نخواهند کرد».

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز ۱۶ بهمن در واکنش به انتقاد‌ها از «تک‌خوانی زنان» گفته بود که «عده‌ای با اطلاع رسانی نامناسب به مراجع، علما، ائمه جمعه و نمایندگان مجلس، اطلاعات غلطی می‌دهند».

وی افزوده بود: «احساس می‌کنم مجموعه‌هایی هستند که این دولت، دولت منتخب آن‌ها نیست، آن‌ را قبول ندارند و به‌ صورت سازمان‌ یافته و حساب‌شده، کانون‌هایی برای تبلیغات برضد این وزارتخانه تشکیل‌ شده است».

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که فرزند احمد جنتی، روحانی تندرو و دبیر شورای نگهبان است، از سوی آیت الله یزدی متهم شده که با رانت پدرش پست وزارت گرفته است.

آیت‌الله یزدی گفته است: «آقای وزیر ارشاد! بدانید با این کار‌ها محبوبیت خودتان را در پیش متدینین و مراجع معظم از دست خواهید داد. آقای وزیر! مراقب باشید، رانت پدرتان را از بین نبرید. اگر از رانت پدرتان به وزارت رسیده‌اید مراقب باشید به وظیفه خودتان عمل کنید و اگر به وظیفه‌تان عمل نکردید منتظر حمایت نباشید بلکه منتظر مخالفت باشید و بدانید با راهی که پیش گرفته‌اید فردا، پس فردا اگر مراجع علیه شما چیزی بگویند در آینده هم نمی‌توانید زندگی درستی داشته باشید».

علی جنتی دی‌ماه پارسال برای پاسخگویی به پرسش حمید رسایی، نماینده اصولگرای مجلس، به صحن علنی رفت ولی پاسخ‌های او نتوانست نمایندگان را قانع کند و از مجلس کارت زرد گرفت.

یکی از پرسش‌ها و انتقادهای حمید رسایی که وزیر ارشاد را به مجلس کشاند، اظهارات او درباره تک‌خوانی و جمع خوانی زنان در برابر مردان بود که آقای رسایی، آن را «اباحه‌گری» و «مفسده برانگیز» خوانده بود.

XS
SM
MD
LG