لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

شرکت هزاران نفر در تشییع جنازه سه مسلمان کشته شده در آمریکا


سه مسلمانی که در شهر چپل‌هيل در ايالات کارولاينای شمالی در آمريکا به ضرب گلوله کشته شدند، پنجشنبه ۲۳ بهمن، طی مراسمی که بيش از پنج هزار تن در آن شرکت کرده بودند، به خاک سپرده شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پدر دو دختر قربانی در مراسم گفته است که فرزندانش قربانی تنفر مذهبی شده‌اند.

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهوری ترکيه نیز از باراک اوباما، همتای آمريکايی خود، به دليل سکوت در قبال قتل این سه مسلمان انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای اردوغان که در مکزيک به سر می‌برد گفت که به رئيس‌جمهور، معاون رئيس‌جمهور و وزير امور خارجه آمريکا زنگ زده و از آن‌ها خواسته تا در قبال اين قتل‌ها واکنش نشان دهند.

ضيا شادی برکات، همراه با خواهرش، رزان محمد و همسرش یُسر محمد ابو صالحه به دست يکی از همسايه‌های سفيد‌پوست خود کشته شدند. فرد مظنون خود را تسليم پليس کرده و در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برد.

خبرگزاری رويترز نیز گزارش داد کريگ استيفن هيکس، يک مرد ۴۶ ساله به اتهام سه مورد قتل عمد بازداشت شد.

کريگ استيفن هيکس از طریق صفحه فیس بوک خود در مورد خداناباوری تبلیغ می کرد.

ضيا شادی برکات، دانشجوی سال دوم دندانپزشکی در دانشگاه کارولاينای شمالی بود. بنا به اطلاعات صفحه يادبود قربانيان در فيسبوک، او و یُسر محمد اخيرا ازدواج کرده بودند و قرار بود او نيز از پاييز در همين رشته تحصيلات خود را شروع کند.

رازن ابو صالح ۱۹ ساله نيز در يکی از کالج‌های وابسته به همين دانشگاه تحصيل می‌کرد.

مقامات آمريکا اعلام کرده که بر اساس تحقيقات اوليه، اين تيراندازی مرگ‌بار به دليل اختلاف بر سر پارکينگ بوده است. با اين همه خانواده مقتولان می‌‌گويند فرزندانشان قربانی نفرت از مذهب شده‌اند.

در همين حال فعالان مسلمان از پليس خواسته‌اند که درباره احتمال دخالت نفرت مذهبی در قتل اين سه دانشجو که روز سه‌شنبه اتفاق افتاد و هر سه آن‌ها در فعاليت‌های انسان‌دوستانه شرکت داشتند، تحقيق کند.

سخنگوی شورای روابط مسلمانان آمريکا به خبرگزاری رويترز گفت که اين سه مقتول مسلمان بودند.

نهاد عواد، مدير اجرايی اين شورا گفت: «با توجه به طبيعت بی‌رحمانه اين قتل، اظهارنظرهای ضد مذهبی متهم و همچين گرايش‌های مذهبی دو نفر از قربانيان و افزايش فضای ضد مسلمانان در آمريکا، ما از دولت و مسئولان قضايی ايالتی مصرانه می‌خواهيم هر چه زود‌تر نگرانی و گمان زنی‌ها در باره انگيزه‌های جانبدارانه در اين پرونده را بررسی کنند».

اين قتل‌ها به موجی از ابراز نظر در شبکه‌های اجتماعی، موضوع خطراتی که جان مسلمانان را تهديد می‌کند و بحث در مورد احتمال وجود نفرت مذهبی به عنوان انگيزه اين قتل‌ها دامن زده است.

XS
SM
MD
LG