لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

احمد خاتمی: اصلاح‌طلبان اقلیت ولايت‌ستيز خبرگان نخواهند شد


احمد خاتمی، عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبری
احمد خاتمی، عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبری

يک عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبری می‌گويد اصلاح‌طلبان موفق به تشکيل يک اقليت قدرتمند در دوره بعدی اين مجلس نخواهند شد و اين مجلس به گفته او «ولايی» خواهد ماند.

احمد خاتمی روز جمعه ۲۴ بهمن، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس، در پاسخ به سئوالی درباره «هجمه اصلاح طلبان» به مجلس خبرگان رهبری گفت:« جالب است اين‌ها در حالی مجلس خبرگان را تضعيف کنند که خيز گرفته‌اند خبرگان را بگيرند! بنده به شما اطمينان می‌دهم بدانند مجلس خبرگان ولايی بوده ولايی می‌ماند و خواهد ماند.»

وی اضافه کرد:« البته خودشان هم معترف هستند نمی‌توانند اکثريت خبرگان را بگيرند. می‌گويند اقليت قدرتمند بايد داشته باشند. ... من می‌گويم به اقليت ولايت‌ستيز در خبرگان هم نخواهند رسيد.»

در ماه های گذشته و در حالی که يک سال به انتخابات مجلس خبرگان رهبری در ايران مانده است، برخی از روحانيون محافظه کار و نزديکان آيت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره تلاش اصلاح طلبان و افراد نزديک به اکبر هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات آينده مجلس خبرگان هشدار داده‌اند.

احمد جنتی، دبير شورای نگهبان ايران، روز جمعه، ۱۹ دی‌ماه با هشدار در مورد اينکه «برخی به فکر قبضه کردن مجلس خبرگان رهبری هستند» گفته بود که «دشمنان» می‌خواهند رهبری برای جمهوری اسلامی انتخاب شود که مورد تاييد آن‌ها نيز باشد.

محمد مومن، عضو فقهای شورای نگهبان، نيز در مرداد ماه تهديد کرده بود که برخی اعضای فعلی مجلس خبرگان در انتخابات آينده تاييد صلاحيت نخواهند شد.
در همين حال روزنامه جوان روز اول مرداد از قول ابوالقاسم خزعلی، عضو مجلس خبرگان رهبری، نوشته بود: «برنامه‌های هاشمی برای مجلس خبرگان عملی نخواهد شد. »

اين روزنامه تاکيد کرده بود که اکبر هاشمی رفسنجانی «به تيمی مأموريت داده است افرادی را که با خودش همفکر هستند، انتخاب و هماهنگ کنند که برای خبرگان کانديدا شوند و به آن‌ها نيز گفته است اگر شما بتوانيد در خبرگان به اکثريت تبديل شويد، من هم حاضرم بيايم و رئيس مجلس شوم.»

در ماه‌های گذشته همچنين موضوع انتخابات رئيس مجلس خبرگان رهبری خبرساز شده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی اعلام کرده است که اگر افراد به گفته او «ناصالح» برای رياست خبرگان رهبری نامزد شوند، او نيز خود را نامزد خواهد کرد.

برخی رسانه‌ها علاوه بر اکبر هاشمی رفسنجانی، از احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، محمد يزدی، رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، و محمود هاشمی شاهرودی، نايب رئيس اول مجلس خبرگان رهبری، به عنوان نامزدهای احتمالی رياست مجلس خبرگان رهبری نام برده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، انتخابات هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبری در اجلاسيه اين مجلس در اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.
محمدرضا مهدوی کنی، رئيس پيشين مجلس خبرگان رهبری، روز ۲۹ مهرماه پس از تقريبا پنج ماه اغما درگذشت.

«در قانون اساسی مساله نظارت بر رهبری وجود ندارد»

احمد خاتمی در بخش ديگری از سخنان خود گفت: « در قانون اساسی مساله نظارت بر رهبری وجود ندارد و اصل سخن مراقبت از استمرار و داشتن شرايط رهبری است»

وی اضافه کرد:«اگر چنين بود قطعا بايد آئين نامه نظارت بر رهبر در قانون اساسی می‌امد.»

اين عضو مجلس خبرگان رهبری خبر داد که موسسه‌ای به نام« راهبر» در دفتر رهبر جمهوری اسلامی اسلامی مسئول حسابرسی نهادهای زير نظر آيت الله علی خامنه ای است.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، شامگاه چهارشنبه، پنجم آذر، در واکنش به سخنان انتقادی علی مطهری، نماينده مجلس، درباره عدم نظارت مجلس خبرگان رهبری بر آيت‌الله خامنه‌ای و نهادهای زير نظر او ضمن تاييد غيرمستقيم اين گفته اعلام کرده بود که اعضای مجلس خبرگان نمی‌توانند بر عملکرد «ولی خود» نظارت کنند.

آقای مطهری در سخنانی درمشهد گفته بود: «ما افراد فوق انتقاد در کشور نداريم. وظيفه خبرگان نظارت بر عملکرد رهبری است. اين‌ها وارد هر موضوعی می‌شوند غير از کار خودشان. تاکنون شده است که درباره زيرمجموعه‌های رهبری نظارت کنند؟ ستاد اجرايی فرمان امام تبديل به يک کارتل اقتصادی شده و برج‌سازی می‌کند... آيا اين‌ها نظارت کرده‌اند؟»

«حصر گل و بلبل نيست ولی زندان هم نيست»

احمد خاتمی درباره حصر ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو کانديدای معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ نيز گفت: « در حالی که قانون اجازه می‌داد به خاطر جرايمی که مرتکب شدند زندانی شوند ولی سوابق آن‌ها در نظر گرفته و به حصر اکتفا گرديد.البته حصر گل و بلبل نيست ولی زندان هم نيست.»

وی ضمن تکذيب اختلاف نظر اعضای مجلس خبرگان رهبری درباره اعتراضات سال ۸۸ نيز گفت: « تنها يک نفر از خبرگان در اين زمينه اعتراض داشت که مطرود خبرگان شد... بيست و چند تن برای طرد اين آقا نامه امضا کردند اما رهبری محبت کردند و از خبرگان خواستند اين اتفاق نيفتد.»

آيت‌الله علی محمد دستغيب، از مراجع تقليد و نماينده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری، به خاطر حمايت‌هايش از جنبش اعتراضی سال ۱۳۸۸ ايران با برخورد شديد محافظه‌کاران مواجه شد که از جمله آن‌ها هجوم چند باره نيروهای موسوم به لباس شخصی‌ها به مسجد قبا در شيراز است، مسجدی که آقای دستغيب امام جماعت آن است.

در اين ميان تعدادی از اعضای مجلس خبرگان نيز خواستار اخراج آيت‌الله دستغيب از اين مجلس شدند که برخی رسانه‌های منسوب به محافظه‌کاران نوشتند که آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با اين اقدام مخالفت کرده است.
با وجود اين، آقای دستغيب در سال‌های اخير در نشست‌های خبرگان شرکت نکرده است که در توضيح آن با اشاره به برخوردهايی که با او و حاميانش صورت گرفته، گفته است که ديگر در اين باره احساس تکليف نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG