لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

آمریکا و اوکراین، روسیه را به نقض توافق‌نامه صلح مینسک متهم کردند


آمریکا در واکنش به تدوام درگیری‌ها در شرق اوکراین که تنها یک روز پس از توافق‌نامه آتش‌بس شدت یافته است، روسیه و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه را به نقض «روح توافق‌نامه» متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۲۴ بهمن در جمع خبرنگاران گفت: «ما نسبت به ادامه درگیری در خط مقدم و ورای آن از جمله مناطق غیرنظامی بسیار پرجمعیت نگرانیم و همین طور نسبت به گزارش‌هایی که درباره انتقال دوباره تانک‌ها و سیستم‌های موشکی بیشتر از روسیه به اوکراین در روزهای اخیر دریافت کرده‌ایم».

خانم ساکی سپس تاکید کرد ایالات متحده خبردار شده که روسیه در صدد ارسال یک محموله بزرگ نظامی برای شورشیان اوکراین است.

به گفته وی، این امر نقض آشکار روح توافق‌نامه اخیر است که شامل توقف فوری حملات روسیه و جدایی‌طلبان به دبالتسوا و دیگر شهرهای اوکراین می‌شود.

تنها یک روز پس از امضای قرارداد صلح برای پایان دادن به درگیری‌های ده ماهه در شرق اوکراین بین جدایی طلبان طرفدار روسیه و دولت اوکراین، دست‌کم ۲۷ تن دیگر در این منطقه کشته شده‌اند.

خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از شورشیان منطقه دونتسک گزارش داده که ارتش اوکراین حدود ۱۰۰ تن از نفرات خود را در طول ۲۴ ساعت گذشته از دست داده است.

اما گزارش خبرگزاری فرانسه عنوان می‌کند که در جریان درگیری‌های یک روز اخیر دست‌کم ۲۷ سرباز و غیرنظامی کشته شده‌اند.

این درگیری‌ها در حالی رخ می‌دهدکه اتحادیه اروپا به روسیه درباره اعمال تحریم‌های جدید‌تر هشدار داده است.

شورشیان و دولت کی‌یف روز پنجشنبه با طرح صلح گسترده‌ای که پس از ساعت‌ها گفتگوهای بین سران روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان در مینسک، پایتخت بلاروس تهیه شده بود موافقت کردند.

بر اساس این توافق در مناطق درگیری در شرق اوکراین از نیمه شب یکشنبه به وقت اوکراین آتش‌بس برقرار خواهد شد و طرفین درگیری باید در کمتر از دو روز پس از برقراری آتش‌بس سلاح‌های سنگین خود را از خط مقدم درگیری‌ها عقب بکشند.

هر چند که این توافق شکننده امیدهای جدیدی را برای پایان دادن به درگیری‌هایی که تا کنون ۵۴۸۰ قربانی گرفته ایجاد کرده است، اما شک و تردید‌ها در این باره همچنان پابرجاست، چرا که طرح صلح مشابه پیشین نیز دیر نپایید.

پترو پوروشنکو، رییس جمهوری اوکراین، روز جمعه روسیه را متهم ساخت که حملات خود به خاک اوکراین را از زمان امضای توافق‌نامه آتش‌بس شدت داده است.

وی اظهار داشت: «متاسفانه حملات روسیه پس از توافق‌نامه مینسک، به شدت افزایش یافته است. ما بر این باوریم که خطر بزرگی این توافق‌نامه را تهدید می‌کند».

رییس جمهوری اوکراین صبح جمعه نیز در سخنانی خطاب به سربازان این کشور در نزدیکی کی‌یف گفته بود که راهی طولانی و دشوار تا برقراری صلح وجود دارد و تصوری غیر از این ساده‌انگاری و توهم خواهد بود.

وی تاکید کرده بود که «هیچ کسی نمی‌تواند با اطمینان بگوید که شرایط توافق صلح امضا شده در مینسک به جا آورده خواهد شد».

کی‌یف و غرب، روسیه را به جنگ افروزی در این جمهوری شوروی سابق با ارسال سلاح و سرباز برای کمک به شورشیان طرفدار روسیه متهم می‌کنند، اتهامی که مسکو همواره رد کرده است.

در این شرایط، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به روسیه هشدار داده است اتحادیه اروپا که پیش‌تر به خاطر این بحران تحریم‌هایی علیه روسیه وضع کرده است در صورت شکست آتش‌بس، تحریم‌های بیشتری علیه این کشور اتخاذ خواهد کرد.

این در حالی است که منابع نظامی اوکراین روز جمعه گفتند درگیری‌های شدید در اطراف شهر استراتژیک دبالتسوا همچنان ادامه دارد.

ایالات متحده که پیش از این از ارسال سلاح به اوکراین در صورت ادامه درگیری‌ها خبر داده بود نیز با استقبال از توافقنامه صلح تاکید کرد که برای تحکیم این توافق باید اقدامات بیشتری انجام شود.

پس از امضای توافق‌نامه صلح، کاخ سفید اعلام کرد که «آزمون واقعی توافق در اجرای کامل و بدون ابهام آن و از جمله برقرار ساختن مجدد کنترل دولت اوکراین بر مرز‌هایش با روسیه خواهد بود.»

رهبران شورشیان گفته‌اند که قرارداد جدید امید‌ها را افزایش می‌دهد اما توامان هشدار هم داده‌اند که در صورت شکست این طرح گفت‌و‌گوهای بیشتری در کار نخواهد بود.

توافق جدید مینسک بسیار شبیه به طرح شکست خورده پیشین است که ماه سپتامبر امضا شد با این تفاوت که در طرح جدید، عمق منطقه عاری از سلاح‌های سنگین منطقه‌ای با عرض ۱۴۰-۵۰ کیلومتر بسته به برد سلاح خواهد بود که دو برابر عمق پیش‌بینی شده در توافق سپتامبر است.

کنترل مجدد دولت اوکراین بر مرز ۴۰۰ کیلومتری با روسیه پس از برگزاری انتخابات محلی برقرار خواهد شد. این مرز اکنون به طور کامل تحت کنترل روسیه و شورشیان است و به باور کی‌یف همچون گذرگاهی برای ارسال کمک توسط روسیه به شورشیان استفاده می‌شود. هر چند که کرملین این موضوع را انکار می‌کند اما با کنترل مجدد اوکراین بر مرز نیز مخالفت می‌کند.

این توافق همچنین شامل اعطای خودمختاری و حق انتخاب زبان مورد استفاده به منطقه تحت کنترل جدایی طلبان است.

صندوق بین‌المللی پول روز پنجشنبه اعلام کرد که برای پرداخت یک بسته کمکی به مبلغ ۱۷ میلیارد دلار با دولت اوکراین به توافق رسیده است. با احتساب این مبلغ مجموع کمک‌های بین‌المللی که دولت اوکراین در چهار سال آینده دریافت خواهد کرد ۴۴۰ میلیارد دلار خواهد بود.

XS
SM
MD
LG