لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

نتانیاهو: «امپراطوری ایران» در حال احیا است


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

نخست‌وزیر اسرائیل، می‌گوید «امپراطوری ایران» در حال احیا است. بنیامین نتانیاهو، این سخنان را دوشنبه ۲۷ بهمن در وزارت دفاع اسرائیل بیان کرد.

سخنان نخست‌وزیر اسرائیل در آیین پایان دوره چهارساله ریاست ژنرال بنی گانتز بر ستاد کل ارتش اسرائیل در وزارت دفاع این کشور، از رسانه‌های اسرائیل پخش مستقیم می‌شد.

در این آیین، ژنرال گادی آیزنکوت، کار خود را به عنوان رئیس جدید ستاد کل ارتش اسرائیل آغاز کرد؛ این ژنرال حدود سه ماه پیش به این مقام انتخاب شده بود.

نتانیاهو در این مراسم با اشاره به «خطرات بزرگی که در منطقه پر از آشوب خاورمیانه» در کمین اسرائیل است، آنچه را که خطر ناشی از پیشروی به گفته او، «امپراطوری ایران»، بر منطقه نامید مورد تاکید قرار داد.

به گفته نخست‌وزیر اسرائیل، ایران هم‌اکنون بر چند کشور و حوزه نفوذی مهم منطقه مسلط شده است؛ لبنان، سوریه، غزه و به تازگی نیز جای پای خود را در یمن تقویت کرده‌است.

نتانیاهو از حضور دو هزار جنگجوی حزب الله در جنوب سوریه، و مبدل کردن این بخش از سوریه به جبهه تازه‌ای برای «دست‌اندازی علیه اسرائیل» سخن گفت.

نتانیاهو همچنین آنچه را که تقویت نفوذ ایران و هم‌پیمانان آن در تنگه باب‌المندب نامید، یک تهدید برای منطقه نامید.

نخست وزیر اسرائیل گفت، چهار سال گذشته که چهره خاورمیانه دستخوش تغییرات جدی شد چالش‌های زیادی برای اسرائیل ایجاد کرد اما سال‌های دشوار هنوز پیش رو هست.

به گفته نتانیاهو، خاورمیانه جایی است که ضعیف را لگدمال می‌کنند و از این‌رو باید قوی بود.

همچنین به‌نوشته روزنامه جروزالم پست، ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل در همین روز گفت برنامه اتمی ایران به عنوان بزرگ‌ترین چالش برای اسرائیل باقی مانده‌است.

به گفته یعلون، قدرت‌های جهانی درگیر در مذاکرات با ایران دو گزینه دارند؛ یا آنکه یک توافق «بد» را امضا کنند یا آنکه هیچ توافقی را اعلام نکنند.

یعلون مدعی شد حکومت ایران برای خود رسالت الهی قائل است و از این‌رو، «جاه‌طلبی‌های» این حکومت نیز از دید حاکمان تهران، دارای ماموریت الهی است.

ژنرال آیزنکوت در آیین آغاز دوره ریاست ستاد کل ارتش «سوگند» خورد که با هر چالشی که برای اسرائیل ایجاد شود مقابله کند.

ناظران در اسرائیل گفته‌اند ژنرال آیزنکوت هرچند در کاربرد شیوه‌های قاطعانه جنگی در برابر حزب‌الله و حماس آوازه دارد اما با وجود آنکه ژنرال ارتش بوده، در گذشته نیز با احتمال حمله نظامی اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای ایران مخالفت کرده و آن را دارای عواقبی سخت برای اسرائیل دانسته‌است.

رسانه‌های اسرائیل گفته بودند، ژنرال آیزنکوت همان زمانی که فرمانده سپاه شمال ارتش اسرائیل بود، در نامه‌ای به نتانیاهو تاکید کرده بود که اقدام نظامی یکجانبه اسرائیل در مورد ایران به مناسبات راهبردی اسرائیل با آمریکا لطمه جدی می‌زند، و نظر به احتمال واکنش نظامی حزب الله، می‌تواند اسرائیل و این سازمان شیعی هم‌پیمان با ایران را نیز وارد جنگی درازمدت کند.

براساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو با دل آسوده به انتصاب ژنرال آیزنکوت به ریاست ستاد کل ارتش تن در نداد و ناچار به پذیرش خواسته مشترک ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع و ارتشبد بنی گانتز شد.

در همین حال، نتانیاهو در آیین تحویل ریاست ستاد کل ارتش به ژنرال آیزنکوت خطاب به او گفت: «گادی کاملاً به تو اطمینان دارم».

در این میان، ارتشبد گانتز در سخنرانی خداحافظی خود با ارتش، سخنانی از عاموس عوز، نویسنده چپگرای اسرائیل و منتقد سرسخت نتانیاهو را، به عنوان شیوه‌ای برای زندگی و لزوم «انسانیت» ذکر کرد.

ارتشبد گانتز در آخرین سخنان رسمی خود افزود، خاورمیانه تنها به فرمانده نظامی نیاز ندارد.

XS
SM
MD
LG