لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

زنگنه: وضعیت صنعت نفت کشور اسفناک است


بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، روز دوشنبه ۲۷ بهمن وضعیت صنعت نفت ایران را «اسفناک» خواند و تاکید کرد که وزارت نفت سال آینده پولی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی که در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور سخن می‌گفت افزود که هم‌اینک وزارتخانه نفت «در پرداخت حقوق کارکنان به مشکل خورده است.»

بیژن زنگنه تاکید کرد: «من بار دیگر می‌گویم که وضع ما در نفت به شدت مشکل دارد و نمی‌دانم چگونه این را مطرح کنم تا همه این را بپذیرند و لازم است برای عبور از این مشکلات هماهنگی و همکاری مجلس را داشته باشند.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای زنگنه در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ در مجلس اظهار داشت: «زمانی که قیمت نفت ۱۰۰ دلار بود و دو میلیون بشکه فروش نفت داشتیم ۱۳ میلیارد دلار سهم وزارت نفت می‌شد اما برای سال آینده که مجلس، نفت را حدودا بشکه‌ای ۴۰ دلار پیش‌بینی کرده و میزان صادرات هم کمی بیش از یک میلیون بشکه است، کمتر از سه میلیارد دلار عاید وزارت نفت خواهد شد. ما چطور با این رقم صنعت نفت را اداره کنیم؟»

وی تأکید کرد: «با این وضع چطور می‌توانیم در میادین مشترک سرمایه‌گذاری کنیم؟»

سهم وزارت نفت ایران از فروش و صادرات نفت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ به رغم کاهش قیمت نفت همچنان رقم ۱۴.۵ درصد اعلام شده است، امری که باعث شده این وزارتخانه از مجلس ایران درخواست مجوز انتشار اوراق مشارکت برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز بکند.

بیژن زنگنه در دفاع از طرح انتشار اوراق مشارکت گفت: «وزارت نفت در سال آینده پولی برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت ندارد... در همین حال هم می‌گویند که باید در میادین مشترک سرمایه‌گذ‌اری شود. اما ما چطور منابع لازم برای سرمایه‌گذاری در این بخش را تامین کنیم؟ این امکان‌پذیر نیست که سهم ۱۴.۵ درصد وزارت نفت از فروش و صادرات نفت را مثلا به ۳۰ درصد افزایش دهیم.»

وی در ادامه افزود: «در سال ۹۰، مبلغ ۲۱ میلیارد دلار در بخش نفت سرمایه‌گذاری شده و در سال ۹۱ مبلغ ۱۷ میلیارد دلار. اما اگر با همین روال پیش برویم سال آینده سرمایه‌گذاری ما صفر خواهد بود.»

بر اساس این گزارش، یکی از نمایندگان مجلس پیشنهاد داده بود که این بند لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ درباره مجوز انتشار اوراق مشارکت حذف شود، اما به دنبال مخالفت وزیر نفت، در نهایت مجلس ایران مجوز انتشار پنج هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز را صادر کرد.

اما لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ حاوی یک بند الحاقی دیگر نیز درباره اجرای طرح‌های توسعه‌ای در میادین مشترک نفت و گاز بود که بر اساس آن به صندوق توسعه ملی اجازه داده می‌شد مبلغ چهار میلیارد و ۸۰۰ هزار میلیارد دلار در این رابطه در بانک‌های داخلی و خارجی سپرده‌گذاری کند.

آقای زنگنه همچنین در دفاع از این بند الحاقی گفت: «شرایط نفتی در کشور اسفناک است و این بند الحاقی برای عبور از شرایط و با هماهنگی صندوق توسعه ملی تقدیم مجلس شد... من بار دیگر می‌گویم که وضع ما در نفت به شدت مشکل دارد.»

ایسنا می‌نویسد که این بند الحاقی به دلیل مغایرت با قانون توسعه کل کشور نیازمند دو سوم آراء نمایندگان بود اما نتوانست این میزان آرا را کسب کند و در ‌‌نهایت جهت اصلاح به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

قیمت نفت در بازارهای جهانی در ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته به طوری که از ۱۰۸ دلار به حدود ۵۰ دلار و حتی گاهی کمتر از ۵۰ دلار رسیده است.

وب‌سایت سازمان اوپک روز دوشنبه، ۲۷ بهمن قیمت نفت اعضای این سازمان را ۵۶.۴۳ دلار به ازای هر بشکه اعلام کرد.

مقامات ایران می‌گویند که اراده سیاسی برخی کشورها پشت کاهش قیمت جهانی نفت قرار دارد.

XS
SM
MD
LG