لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

دبالتسو پس از خروج نیروهای دولتی به دست شورشیان اوکراین افتاد


پس از چند هفته جنگ مداوم، روز چهارشنبه ۲۹ بهمن شهر استراتژیک دبالتسو به دست جدایی طلبان اوکراین و افتاد و پرچم آن‌ها بر فراز شهر افراشته شد. به

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رییس جمهوری اوکراین گفت به نیروهای این کشور دستور عقب نشینی داده و شورشیان نیز گزارش دادند صد‌ها نفر از نیروهای دولتی به اسارت آنها در آمده‌اند.

یک مقام اوکراینی عصر چهارشنبه گفته است که دستکم ۲۲ سرباز اوکراینی در این شهر جان باخته و ۱۵۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.

خبرنگاران آسوشیتدپرس روز چهارشنبه صبح شاهد عقب‌نشینی ده‌ها تن از نیروهای دولتی و تخلیه تسلیحات از دبالتسو در شرق اوکراین بودند. بعضی از این نیروها سوار بر کامیون‌های نظامی و بعضی پیاده و با صورت‌های اصلاح نشده و ناراحت به طرف شهر آرتمیوسک در حرکت بودند.

یکی از این سربازان به آسوشیتدپرس گفت: این یک باخت بزرگ برای دولت است و دیگران گفتند به دلیل توپ باران شدید جدایی‌طلبان به آب و غذا دسترسی نداشته‌اند.

یکی از آنها گفت که ساعت‌های طولانی در سنگر‌ها حبس شده بودند و به دلیل حملات توپخانه نتوانستند حتی برای رفتن به توالت از سنگر خارج شوند. این سربازان در حالی که در هوای سرد زمستانی سیگار می‌کشیدند، لیوان‌های چای را با خوشحالی و تشکر از اهالی محل می‌گرفتند.

یکی از این سربازان گرسنه به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت: «از اینکه اینجا هستیم خوشحالیم. تمام مدت دعا می‌کریم و صد بار از زندگی خداحافظی کرده بودیم».

تلویزیون کانال یک روسیه شبه نظامیان شورشی را در حال نصب پرچم جدایی طلبان بالای یک ساختمان بلند نشان داد. این تلویزیون دولتی همچنین ده‌ها سرباز اوکراینی اسیر را نشان داد که توسط شبه نظامیان شورشی اسکورت می‌شدند.

سمیون سمنچنکو یکی از فرماندهان نظامیان داوطلب و عضو پارلمان اوکراین که به تصمیم دولت برای عقب نشینی معترض است، در بیانیه‌ای گفت: ۱۶۷ سرباز مجروح از دبالتسو تخلیه شدند.

او به آمار بالای تلفات اشاره کرد و گفت بعضی از اجساد در شهر به جا گذاشته شده‌اند اما تعداد مشخصی را ذکر نکرد.

پترو پروشنکو، رییس جمهوری اوکراین، عقب نشینی نیروهای دولتی را یک تصمیم تاکتیکی عنوان کرد که باعث رسوایی روسیه می‌شود.

او با تکذیب آمار بالای تلفات و ادعای شورشیان در مورد اسارت تعداد زیادی از سربازان گفت نیروهای دولتی همراه با تسلیحات و مهمات‌شان تخلیه شهر را شروع کردند.

او افزود ارتش تا چهارشنبه صبح بیش از هشتاد درصد نفرات را از شهر تخلیه کرده و تنها دو واحد نظامی باقی مانده در شهر بزودی خارج می‌شوند.

او که سخنانش از تلویزیون پخش می‌شد، گفت: «دبالتسو هیچ‌وقت در محاصره نبوده است. نیرو‌ها و نفرات ما به شکل برنامه ریزی شده و سازمان یافته شهر را ترک کردند».

آقای پروشنکو در بازگشت از مناطق جنگی در شرق کشور و دیدار با سربازانی که شهر را تخلیه کردند در فرودگاه کیف گفت: «نیروهای اوکراینی مشت محکمی به دهان کسانی زدند که سعی کردند آن‌ها را محاصره کنند».

در همین حال ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، روز سه شنبه در دیدار خود از بوداپست، پایتخت مجارستان از اوکراین خواست تا شکست در شهر مورد مناقشه را بپذیرد و گفت: «تنها گزینه برای نیروهای اوکراینی به جا گذاشتن تسلیحات، زمین گذاشتن اسلحه و تسلیم است».

ژنرال یس اشتولتنبرگ، فرمانده نظامی ناتو، جدایی طلبان را به نقض آتش بس متهم کرد و از روسیه خواست «به حمایت خود از جدایی طلبان خاتمه داده و نیرو‌ها و تجهیزات نظامی خود را از شرق اوکراین خارج کند».

روسیه ارسال تسلیحات و نفرات نظامی به جدایی طلبان اوکراین را تکذیب می‌کند.

این در حالی است که کشورهای غربی و اوکراین با استناد به تصاویر ماهواره‌ای ناتو از وجود تسلیحات روسیه در شرق اوکراین، ادعای مسکو را بی‌اساس می‌دانند.

عقب‌نشینی از شهر مورد مناقشه دبالتسو انتقاد شدید سیاستمداران ملی‌گرای اوکراینی را برانگیخته است. سمین سمنچنکو در صفحه فیس بوک خود فرماندهان نظامی را به خیانت به اوکراین متهم کرد.

به رغم توافق آتش بسی که با حمایت کشورهای اروپایی در هفته گذشته امضا شد، نبردهای شدید در اطراف شهر استراتژیک دبالتسو که لوهانسک و دونتسک، دو شهر مهم تحت کنترل شورشیان را به هم متصل می‌کند، ادامه پیدا کرد.

ویکتور پونوسف، یکی از فرماندهان نظامی جدایی طلبان در یک پست بازرسی مرزی گفت به نظر می‌رسید آذوقه و مهمات نیروهای دولتی تمام شده است.

او گفت: «ما شنیدیم که آن‌ها از داخل حلقه محاصره، از خانواده و دوستان‌شان تقاضای کمک می‌کردند و می‌گفتند لطفا به ما کمک کنید، دارند ما را می‌کشند و نابود می‌کنند».

رهبران روسیه، آلمان، فرانسه و اوکراین که در توافق آتش بسی که قاعدتا باید از روز یکشنبه به اجرا در می‌آمد شرکت داشتند، روز چهارشنبه در باره نحوه اجرای آن گفت‌وگو می‌کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شورشیان را به نقض آشکار آتش بس متهم کرده است. آنگلا مرکل نیز در مورد تصرف شهر دبالتسو اظهار نگرانی کرده است.

همزمان گزارش شده که ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا که قرار است بر اجرای آتش بس نظارت کنند به خاطر ممانعت شورشیان تاکنون نتوانسته‌اند از این شهر بازدید کنند.

XS
SM
MD
LG