لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

عراقچی: کری و ظريف يکشنبه و دوشنبه در ژنو ديدار می‌کنند


عباس عراقچی، معاون وزير خارجه و عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌ای ايران روز پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه گفته است که معاونان وزرای خارجه ايران و آمريکا روز جمعه و شنبه ديدار می کنند و سپس مذاکرات محمد جواد ظريف و جان کری در روز های يکشنبه و دوشنبه در شهر ژنو برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، عباس عراقچی گفت است: روزهای جمعه و شنبه رايزنی‌ معاونان وزرای خارجه ايران و آمريکا با حضور هلگا اشميت معاون فدريکا موگرينی مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا برگزار و روزهای يکشنبه و دوشنبه نيز وزرای خارجه ايران و آمريکا در شهر ژنو ديدار می‌کنند.

طبق اين گزارش اين پنجمين دور مذاکرات ايران و آمريکا پس از تمديد مذاکرات هسته ای گروه ۱+۵ با ایران تا ژوئن سال ۲۰۱۵ است.

این در حالی است که وزارت امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه ۱۸ فوريه اعلام کرده است، وندی شرمن، معاون سياسی وزارت امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه سرپرستی هياتی را در سفر به ژنو برای برگزاری مذاکرات هسته ای با مقام های ایرانی عهده خواهد داشت.

در بيانيه وزارت امور خارجه آمريکا آمده است:«وندی شرمن، معاون وزير امورخارجه در امور سياسی و تيم مذاکره کننده روز ۱۹ فوريه برای ديدار با مقام های ايرانی به ژنو، پایتخت سوييس سفر خواهند کرد.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، وزارت امور خارجه آمريکا گفته است: مذاکرات دوجانبه با ايران درچارچوب گروه ۱+۵ خواهد بود و هدايت اين مذاکرات بر عهده کاترين اشتون مشاور ويژه اتحاديه اروپا خواهد بود.

کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، گروه ۱+۵، در تلاشند تا به توافقی جامع برای مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی دستيابند. در همين راستا و پس از توافق موقت «ژنو» در نوامبر سال ۲۰۱۳ مذاکرات بين ايران و گروه ۱+۵ برای دستيابی به چنين توافقی جريان داشته است اما تاکنون دو مهلت برای نهايی کردن چنين توافقی تعيين شده بود که نتيجه ای در پی نداشته اند.

اکنون مذاکرات برای دستيابی به توافقی کلی (سياسی) تا ۳۱ ماه مارس (اوايل فررودين ماه سال آينده) درجريان است که پس از ان می بايست توافق جامع با جزييات فنی تا ماه ژوئن نهايی شود.

گزارش ها حاکی است که اختلافات بين ايران و گروه ۱+۵ بر ابعاد فعاليت های هسته ای ايران و نحوه لغو تحريم عليه ايران متمرکز شده است.

در حالی که برخی گزارش ها از احتمال توافق بین ایران و گروه ۱+۵ برای حل مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی خبر می دهند، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه بار دیگر پیش‌بینی کرد که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران حتی در صورت توافق هسته‌ای باقی خواهد ماند.

رهبر جمهوری اسلامی گفته است: «بنده عقیده‌ام این است اگر مسئله هسته‌ای همان‌طور که آنها دیکته می‌کنند هم پیش برود باز هم تحریم‌ها برداشته نخواهد شد؛ چون با اصل انقلاب مخالفند.»

XS
SM
MD
LG