لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

گزارش تازه آمانو: ایران همچنان به پرسش‌های آژانس پاسخ نداده است


در حالی که مهلت ایران و شش قدرت جهانی برای رسیدن به توافق سیاسی در حال پایان است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که ایران هنوز به پرسش‌های این نهاد پیرامون انجام آزمایش‌های احتمالی برای ساخت بمب اتمی، پاسخ نداده است.

خبرگزاری رویترز روز پنج شنبه ۳۰ بهمن خبر داد که نسخه‌ای از گزارش محرمانه آژانس را در اختیار دارد که می‌گوید ایران هنوز هم درباره دو موضوع و دادن اطلاعات به آژانس اجتناب می‌کند.

این گزارش در حالی منتشر شده که قرار است مقامات ایران و آمریکا از روز جمعه به مدت سه روز مذاکرات هسته‌ای را در ژنو ادامه دهند. دیدار محمدجواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه دو کشور، نیز روزهای شنبه و یکشنبه انجام خواهد شد.

دو موردی که در گزارش جدید آژانس به آن اشاره شده است، مسئله «آزمایش‌ چاشنی‌های انفجاری» و «شبیه‌ سازی کامپیوتری مرتبط با انفجار هسته‌ای» است که آژانس می‌گوید تهران هنوز پاسخی درباره آن‌ها نداده است.

این در حالی است که ایران متعهد شده بود تا روز سوم شهریور به این سوالات جواب دهد.

در گزارش محرمانه آمانو گفته می‌شود که ایران «هیچ توضیحی» درباره این موضوعات به آژانس نداده است.

رویترز می‌نویسد که دیپلماتهای غربی به اجتناب ایران از دادن توضیحات درباره دو موضوع خاص یاد شده به عنوان عدم تمایل جمهوری اسلامی به همکاری کامل با آژانس نگاه می‌کنند.

دو دیپلمات غربی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که گزارش آژانس امروز، پنج شنبه در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار خواهد گرفت.

این خبرگزاری با استناد به گفته دیپلمات‌ها نوشته است که انتظار می‌رود در گزارش جدید آژانس، به این نکته نیز اشاره شود که ایران بنا بر تعهدات خود برخی فعالیت‌های هسته‌ای را محدود کرده است.

ایران و شش قدرت جهانی آذرماه پارسال توافق کردند که در ازای سبک‌تر شدن برخی تحریم‌ها علیه ایران، این کشور محدودیت‌هایی بر فعالیت‌های هسته‌ای خود اعمال کند.

قرار است در ماه مارس، ایران و شش قدرت جهانی به توافق سیاسی پیرامون برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به توافق برسند و گزارش آژانس چند هفته‌ای قبل از این مهلت در اختیار اعضای آژانس قرار گرفته است.

ایران و گروه پنج به علاوه یک همچنین در تلاش هستند تا ۳۰ ژوئن سال جاری به توافق جامع هسته‌ای دست یابند.

XS
SM
MD
LG