لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۳

سخنگوی دولت روحانی: ۷۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های کشور قورت داده شد


محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، می‌گوید که ۷۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های کشور طی پنج تا شش سال «خورده و قورت داده شده است».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد باقر نوبخت روز پنج شنبه ۳۰ بهمن در عین حال گفت که «من نمی‌گویم اختلاس شده» ولی می‌توانم بگویم، محصول این پول نباید رشد منفی اقتصادی باشد.

وی اضافه کرد: «دولت یازدهم زمانی وارد کار شد که دوران طلایی درآمدهای سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری به پایان رسیده بود، درآمدهای هنگفت رفته بود و به جای آن حلقه محاصره دور ملت ایران کشیده شده بود».

به گفته آقای نوبخت، این درحالی است که دولت حسن روحانی باید با درآمد سالیانه ۱۷ میلیارد دلار کشور را اداره کند.

مسئولان دولت حسن روحانی پیش از بار‌ها بر مشکلات اقتصادی به جای مانده از دولت محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری سابق ایران، با وجود درآمدهای بالای نفتی در این دولت تاکید کرده‌اند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری ایران، روز ۱۱ دی با اشاره به درآمد ۷۰۰ میلیارد دلاری فروش نفت در هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد تاکید بود که «اگر طبق قانون برنامه عمل می‌شد اکنون باید ۳۰۰ میلیارد دلار در صندوق توسعه ارز داشتیم».

این در حالی است که حسن روحانی نیز در روزهای ابتدایی ریاست جمهوری خود گفته بود که دولت وی خزانه را «خالی» تحویل گرفته است، در حالی که در دولت محمود احمدی‌نژاد نقدینگی در جامعه هفت برابر شد و برای مسکن مهر ۴۳ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض شده است.

در همین حال در پی کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی مسئولین دولت روحانی از احتمال کسری بودجه برای سال ۹۳ خبر داده‌اند.

در لایحه بودجه سال ۹۳ ایران، قیمت نفت به ازای هر بشکه ۱۰۰ دلار پیش‌بینی شده‌ است. این درحالی است که خبرگزاری فارس ۱۰ بهمن گزارش داده بود که قیمت نفت در لایحه بودجه ۹۴ در کمیسیون تلفیق مجلس به صورت غیر مستقیم ۴۰ دلار تعیین شده‌ است.

«روحانی پروژه نفت در برابر غذا را متوقف کرد»

سخنگوی دولت ایران در ادامه سخنان خود گفت که دولت حسن روحانی برای موقعیتی که مذاکرات اتمی با کشورهای گروه ۵+۱شکست بخورد، نیز برنامه دارد.

وی در عین حال تصریح کرد: «اقدام دکتر روحانی این بود که پروژه نفت در برابر غذا را که روی میزشان بود، متوقف کرد تا از حقوق ملت ایران با زبان دیپلماسی، حقوق و قانون صحبت کنیم».

«برنامه نفت در برابر غذا» تداعی‌کننده برنامه‌ای با همین نام است که در سال‌های پایانی حکومت صدام حسین در عراق توسط سازمان ملل در عراق اجرا شد.

در جریان این برنامه مقرر شده بود تا این کشور تحت نظر سازمان ملل عایدی حاصل از فروش محدود نفت را برای خرید غذا، دارو و اقلام ضروری انسانی هزینه کند.

احمد قلعه‌بانی، معاون سابق وزیر نفت ایران، یکم اردیبهشت ۹۲ با اشاره به وصول نشدن درآمدهای فروش نفت ایران به دلیل تحریم‌های غرب از فراهم شدن امکان وارد کردن غذا و دارو در ازای فروش نفت به دیگر کشور‌ها خبر داده بود.

شانزدهم دی‌ماه ۹۱ نیز محمدحسن آصفری، عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هشدار داده بود که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به سمت «برنامه نفت در برابر غذا» پیش می‌رود.

با اجرای تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران، صادرات نفتی ایران در دولت احمدی‌نژاد از حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز به حدود ۸۰۰ هزار بشکه رسید.

بر اساس قانون بودجه سال جاری کشور، پیش‌بینی شده که ایران روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه صادرات نفت خام و میعانات گازی داشته باشد.

XS
SM
MD
LG