لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

آمریکا از احتمال اعدام سامان نسیم عمیقا ابراز نگرانی کرد


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از گزارش‌های منتشر شده درباره احتمال اعدام «قریب الوقوع» سامان نسیم «عمیقا» ابراز نگرانی کرد و از جمهوری اسلامی خواست که به «چارچوب‌های دادرسی عادلانه»، پایبند باشد.

گفتگوی محمد ضرغامی با کمال حسینی، خبرنگار مستقل در ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:18 0:00
لینک مستقیم

جن ساکی روز پنجشنبه ۳۰ بهمن در نشست خبری خود تاکید کرد که این زندانی کُرد محکوم به اعدام، در ۱۷ سالگی دستگیرشده و مدعی است که با شکنجه مجبور به اعتراف شده است.

وی با اشاره به گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، درباره اعدام دست کم ۸ نوجوان ایرانی در سال ۲۰۱۴ از جمهوری اسلامی خواست که به ضمانتهای دادرسی عادلانه‌ای که براساس قوانین خود و تعهدات بین الملی به مردمش داده است، احترام بگذارد.

براساس گزارش دیدبان حقوق بشر، سامان نسیم در سن ۱۷ سالگی بازداشت و سپس به دلیل آنچه عضویت در گروه پژاک خوانده شده، به اتهام محاربه محکوم به اعدام شده است.

فعالان حقوق بشر می‌گویند، وی همراه با چهار زندانی دیگر برای اجرای حکم اعدام به یک نقطه نامعلوم منتقل شده‌اند. این در حالی است که روز پنجشنبه خانواده سامان نسیم از وضعیت وی اظهار بی اطلاعی کرده اند.

سامان نسیم روز ۲۳ بهمن با انتشار نامه‌ای از داخل زندان مرکزی ارومیه، اعلام کرده بود که در مدت ۹۷ روز بازداشت خود پس از شکنجه‌های به گفته او «غیر انسانی و غیرقانونی» مجبور به اعترافات دروغین شده و بر اساس همین اعترافات به اعدام محکوم شده است.

سلیل شیتی، دبیر کل سازمان عفو بین‌الملل، روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه در یک پیام ویدئویی خطاب به آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با بیان اینکه اعدام کسی که در زمان ارتکاب جرم نوجوانی زیر ۱۸ ساله بوده خلاف همه پیمان‌های بین‌المللی است که ایران نیز آن‌ها را امضا کرده است، از وی خواسته بود تا از اعدام سامان نسیم جلوگیری کند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران و کرسیتوف هینز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقانونی نیز خواستار توقف اجرای حکم این زندانی شده‌اند.

آقای احمد شهید مهر ماه خود و در گزارش خود از وضعیت حقوق بشر درایران اعلام کرده بود که مطابق گزارش‌ها تنها در سال ۲۰۱۴ هشت نفر که «گمان می‌رود» در زمان وقوع جرم منسوب به آنان زیر ۱۸ سال سن داشتند، اعدام شده‌اند.

علاوه بر سازمانهای بین المللی ١١ نفر از فعالان سیاسی و مدنی کردستان ایران نیز با ارسال نامه‌ای به محمود علوی، وزیر اطلاعات، خواستار توقف اجرای حکم اعدام «سامان نسیم» شده‌اند.

آنان درنامه خود از وزیر اطلاعات خواسته‌اند که ﺑﺎ ﺗﻮﻗﻒ ﺍﯾﻦ ﺣﮑﻢ ﻓﺮﺻﺘﯽ ﺩﯾﮕﺮ به «ﺻﻠﺢ، ﺍﻣﻨﯿﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭﯼ واقعی» بدهد.

پس از اعتصاب غذای تعدادی از زندانیان کُرد در آذر ماه، از جمله ۱۰ زندانی محکوم به اعدام، سازمان عفو بین‌الملل ۲۵ آذر ماه ابراز نگرانی کرده بود که مقام‌های ایرانی «تهدید به تسریعِ» اعدام این زندانیان کرده‌اند.

این سازمان در وب‌سایت خود، به طور ویژه از سامان نسیم، نام برده بود.

وب‌سایت مرکز حامیان حقوق بشر از سامان نسیم سید سام حسینی، جمال محمدی، بهروز الخانی، علی احمد سلیمان، سیروان نژاوی، ابراهیم عیسی‌پور، علی افشاری، رزگار افشاری و محمد عبداللهی، به عنوان ۱۰ زندانی کُرد محکوم به اعدام نام برده است.

XS
SM
MD
LG