لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

شمار کشته‌های انفجار سه خودرو‌ در لیبی به ۴۰ تن رسید


افراد شبه نظامی که گفته می‌شود وابسته به شاخه‌ گروه خلافت اسلامی در لیبی هستند، روز جمعه اول اسفند با انفجار سه خودرو در شهر «قبه» باعث کشته شدن ۴۰ نفر شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به نظر می‌رسد که این بمبگذاری‌ها به تلافی حملات هوایی مصر به مواضع این گروه بوده است.

مصر بعد از سر بریدن ۲۱ مسیحی قبطی شهروند این کشور توسط ستیزه‌جویان وابسته به حکومت اسلامی در لیبی، به مواضع آنها در شهر درنه حمله کرد.

چهار سال پس از سرنگون شدن دولت معمر قذافی، لیبی در هرج و مرج به سر می‌برد، به طوری که هم اکنون دو دولت و پارلمان رقیب در حال کشمکش برای سیطره بر کشور هستند و در این میان گروه‌های افراطی اسلامی از خلا قدرت برای تثبیت خود بهره جسته‌اند.

گروه خلافت اسلامی در استان برقه واقع در ناحیه ساحلی شرقی لیبی طی اعلامیه‌ای گفته‌ است که «به تلافی کشتار مسلمانان در شهر درنه، ده‌ها نفر را کشته و زخمی کرده‌اند».

رویترز بر اساس گفته‌های مقامات محلی می‌نویسد سه بمبی که در نزدیکی یک پمپ بنزین منفجر شد، علاوه بر کشتن ۴۰ نفر، ۷۰ زخمی نیز بر جای گذاشت. در میان کشته شده‌ها، شش مسیحی شهروند مصر نیز به چشم می‌خورد.

پیشتر نیز حملات انتحاری و بمبگذاری در شرق لیبی انجام شده بود، اما بیشتر پلیس و نیروهای امنیتی را هدف قرار می‌داد و به گفته مقامات لیبی این حملات توسط گروهی بنام «انصار الشریعه» انجام شده است.

عقیله صالح رییس پارلمان لیبی گفته است که «ما برای کشته شدگان روز جمعه شهر قبه هفت روز عزای عمومی اعلام می‌کنیم.

وی گفت که به نظر او این اقدام به تلافی حملات مصر به مواضع ستیزه جویان در درنه انجام شده است.

عبدالله الثانی نخست وزیرِ به رسمیت شناخته شده لیبی در سطح بین‌المللی، در حدود ۴۰ کیلومتری قبه در شهر بیضا مستقر است.

پایتخت کشور طرابلس نیز هم اکنون در کنترل جناح رقیب وی، گروه «فجر لیبی» است. این گروه با اشغال طرابلس، نخست وزیر را وادار کرد که به مناطق شرقی کشور عقب نشینی کند.

مصر و کشورهای غربی هشدار داده‌اند که ستیزه جویان مسلح اسلامی در لیبی جای پا باز می‌کنند. ماه گذشته یک گروه وابسته به حکومت اسلامی با حمله به یک هتل پنج تبعه خارجی و چهار شهروند لیبی را به قتل رساند.

گروه خلافت اسلامی بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه را هم اکنون تحت کنترل دارد و یک ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در حال انجام عملیات هوایی علیه مواضع این گروه است.

با این حال یک روز بعد از پخش صحنه سر بریدن مسیحیان مصری توسط یک گروه اسلامی در لیبی، دولت مصر حملات هوایی به لیبی را آغاز کرد و جامعه جهانی را برای مبارزه به این گروه دعوت کرد.

XS
SM
MD
LG