لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

ظریف در اشاره به مذاکرات: درباره کلیات توافق وجود دارد


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه، ۵ اسفند، در پایان تازه‌ترین دور از مذاکرات اتمی در ژنو گفت: «باید در همه جزئیات به توافق برسیم، زیرا درباره کلیات توافق وجود دارد.»

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که مقام‌های ایرانی و آمریکایی روز دوشنبه از «پیشرفت» در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه با بیان این‌ که «این جزئیات است که وقت مذاکره‌کنندگان را گرفته‌» افزود: «اگر نتوانیم در جزئیات به توافق برسیم بسیار سخت است که بتوانیم درباره یک توافق صحبت کنیم.»

وی توضیح داد: «توافق جزئی و کلی نخواهیم داشت، بلکه معتقدیم باید توافق همزمان پیش برود. البته ما در یک لحظه نمی‌توانیم درباره همه موضوعات توافق کنیم بنابراین لازم است که موضوعات را تک‌تک جلو ببریم و الان هم داریم همین کار را انجام می‌دهیم.»

محمدجواد ظریف افزود: «درباره برخی موضوعات گام‌هایی رو به جلو برداشته شده‌ است، ولی در نهایت توافق به صورت یک مجموعه جزئیات و نکات ریز خواهد بود.»

وزیر خارجه ایران توضیحی در مورد ماهیت جزئیات مورد بحث نداد.

وی اما ضمن ابراز این هشدار که «اگر طرف آمریکایی بخواهد از ترفند فشار استفاده کند اثر منفی خواهد گذاشت»، تأکید کرد که «قصد ترک مذاکرات را نداریم».

در همین حال روز سه‌شنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که محمدجواد ظریف در پایان مذاکرات دوشنبه گفته‌ است که طرف‌های مذاکره «به تفاهم بهتری» دست یافته‌اند.

به نوشته این خبرگزاری جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز بر سر میز مذاکره و در حال خداحافظی با اعضای هیئت مذاکره‌کننده آمریکایی گفته‌ است که «پیشرفت داشتیم».

به گزارش آسوشیتدپرس مقام‌های ایرانی و آمریکایی اما افزوده‌اند که هنوز موانعی برای دست‌یابی به توافق تا مهلت روز ۳۱ مارس وجود دارد و هرگونه توافقی «با مخالفت سخت» برخی جناح‌ها در داخل هر دو کشور مواجه خواهد شد.

دور جدید مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا از روز جمعه آغاز شد که نخست در سطح معاونان وزیران خارجه دو کشور بود، اما این مذاکرات از روز یک‌شنبه با حضور محمدجواد ظریف، جان کری، علی‌اکبر صالحی و ارنست مونیز وارد سطحی عالی‌تر شد.

به نوشته آسوشیتدپرس، ایالات متحده ابتدائاً به دنبال وضع محدودیت در برنامه هسته‌ای ایران به مدت ۲۰ سال بود، اما ایران بر مدتی کمتر از ۱۰ سال اصرار داشته‌ است.

به نوشته این خبرگزاری، یکی از گزینه‌هایی که در مذاکرات هسته‌ای مورد بحث بوده این است که ایران کنترل سخت‌گیرانه بر غنی‌سازی اورانیوم خود را به مدت ۱۰ سال بپذیرد و در صورت اجرای درست آن، محدودیت‌ها طی پنج سال آخر به طور تدریجی برداشته شود.

غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی به خاطر امکان بالقوه‌ای که برای ساخت بمب اتم به‌ دست می‌دهد مورد اعتراض قدرت‌های غربی بوده است، اما ایران همواره تأکید داشته که قصدش از غنی‌سازی این ماده صرفاً استفاده‌های صلح‌آمیز است.

XS
SM
MD
LG