لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

بانک مرکزی از کاهش نرخ تورم در ایران به زیر ۱۶ درصد خبر داد


بانک مرکزی ایران روز سه‌شنبه، ۵ بهمن، خبر داد که نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به بهمن‌ماه امسال به ۱۵.۸ درصد کاهش یافته است.

همزمان مرکز آمار ایران نیز از کاهش نرخ تورم به ۲/۱۵ درصد در بهمن‌ماه خبر داد. این مرکز نرخ تورم سالانه در دی‌ماهرا ۱۵٫۸ درصد اعلام کرده بود.

مقایسه نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی در بهمن‌ماه امسال با مدت مشابه سال گذشته، بیانگر کاهش بیش از ۵۰ درصدی این نرخ ظرف یک سال گذشته است.

بانک مرکزی نرخ تورم در بهمن‌ماه سال گذشته را ۷/۳۶ درصد اعلام کرده بود.

نرخ تورم در ماه‌های پس از مهرماه سال جاری نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده‌ است.

بانک مرکزی ایران پیش از این نرخ تورم دی‌ماه را ۳/۱۶ درصد اعلام کرده ‌است. این بانک نرخ تورم در دی‌ماه سال گذشته را ۴/۳۸ درصد اعلام کرده بود.

ایران طی دو سال آخر ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد با تورمی شدید و رشد منفی اقتصادی روبه‌رو شد.

آمارهای بانک جهانی نیز حاکی است که نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۳ بعد از ونزوئلا بالاترین رقم در جهان بوده‌ است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، پیش از این وعده داده بود که دولت تلاش می‌کند تا پایان سال جاری نرخ تورم را به زیر ۲۰ درصد برساند.

همزمان با انتشار آمار بانک مرکزی، محمد صادق علی‌پور، معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران، گفت که تورم نقطه به نقطه نیز در ماه‌های دی و بهمن برابر با ۴/۱۴ درصد بوده که تغییری نکرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وی درباره تفاوت آمارهای بانک مرکزی و مرز آمار ایران از نرخ تورم گفت: «تعداد کالاهایی که مرکز آمار ایران برای محاسبه شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری و روستایی محاسبه می‌کند ۴۵۱ قلم کالاست که در ۱۲ گروه اصلی بررسی می‌شود، اما این تعداد در بانک مرکزی متفاوت است.»

آقای علی‌پور اضافه کرد: «همچنین ضرایب اهمیت کالا و خدمات در درآمد و هزینه خانوار‌ها در مرکز آمار ایران با بانک مرکزی تفاوت دارد.»

برخلاف روند یکسان کاهش شتاب نرخ تورم ۱۲ ماهه که میانگین تورم در ۲۴ ماه گذشته را نشان می‌دهد، روند تغییرات نرخ تورم نقطه به نقطه و نرخ تورم ماهانه مستمر نبوده و این دو نرخ در برخی از ماه‌های سال جاری افزایش یافته‌ است.

XS
SM
MD
LG