لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۷

انتقاد دولت و احزاب آلمان از مسابقه کاریکاتور هولوکاست در ایران


یکی از طرح‌هایی که پیشتر در مسابقه هولوکاست در ایران نمایش داده شده است
یکی از طرح‌هایی که پیشتر در مسابقه هولوکاست در ایران نمایش داده شده است

دولت آلمان برگزاری مسابقه کاریکاتور هولوکاست در ایران را محکوم کرد و همزمان احزاب مختلف در این کشور نیز بابت این رویداد از ایران انتقاد کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های آلمان، مارتین شفر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان، روز چهارشنبه، ششم اسفند، گفت که دولت آلمان از برگزاری این مسابقه در ایران «غافلگیر» شده است.

آقای شفر افزود: «دولت آلمان همگام با دولت اسرائیل و بسیاری از هم‌پیمانان خود در جامعه بین‌الملل خواهان آن است که با احترام از شش میلیون قربانی هولوکاست یاد شود.»

نهادی که «خانه کارتون ایران» نامیده می‌شود، به تازگی از کاریکاتوریست‌های ایرانی و خارجی دعوت کرد تا در «مسابقه کاریکاتور هولوکاست» شرکت کنند.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، «خانه کارتون ایران» اعلام کرده است که به «برنده» مسابقه جایزه نقدی اعطا خواهد کرد.

در برخی جاها مبلغ این جایزه نقدی معادل ده هزار یورو قید شده است.

به گزارش رسانه‌های آلمان، فولکر بک، رئیس گروه دوستی آلمان و ایران در بوندستاگ (مجلس آلمان)، به رسانه‌های کشورش گفت که باید با این حرکت در ایران «برخورد قاطعی شود».

احزا ب سوسیال دموکرات و چپ آلمان نیز از این امر انتقاد کرده و از جمله آن را «رفتاری منزجرکننده» نامیده‌اند.

وزارت امور خارجه اسرائیل نیز از برگزاری مسابقه کاریکاتور هولوکاست در ایران انتقاد کرده است.

در همین حال، آن طور که رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند، دفتر نمایندگی سیاسی اسرائیل در سازمان ملل متحد پنج روز پیش از این سازمان خواسته است که در برابر این اقدام در ایران موضع گرفته و آن را محکوم کند.

برخی سازمان ها و نهادهای یهودیان اروپا و آمریکا نیز گفته اند، دولت‌ها باید در برابر این رویداد در ایران به طرز روشنی موضع‌گیری کنند.

این نخستین بار نیست که مسابقه «کاریکاتور هولوکاست» در ایران برگزار می‌شود؛ اولین مسابقه از این نوع به سال ۲۰۰۶ و زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بازمی‌گردد.

اما در مسابقه امسال، که دومین رقابت برای کشیدن «بهترین کاریکاتور هولوکاست» است، «خانه کارتون ایران» اعلام کرده است که در واکنش به اقدام نشریه هجوپرداز فرانسوی شارلی ابدو که از پیامبر اسلام کاریکاتور منتشر کرده بود «مسابقه کاریکاتور هولوکاست» را از سرمی‌گیرد.

این «نهاد» فرهنگی در ایران همچنین خبر داده است که «آثار برتر» ارائه شده به مسابقه، بعدا نیز در یک نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر تهران در معرض دید قرار خواهد گرفت.

تاکنون دولت حسن روحانی و به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در مورد این مسابقه اعلام نظر نکرده‌اند.

آقای روحانی از نخستین روزهای سر کار آمدن خود تلاش کرده بود از فضایی که محمود احمدی نژاد در مورد انکار هولوکاست ایجاد کرده بود، فاصله بگیرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز در حساب توییتری خود نوشته است که «کسی که هولوکاست را انکار می‌کرد رفته است»؛ اشاره او به احمدی‌نژاد بود.

آقای ظریف سال گذشته نیز «افسانه» خواندن هولوکاست در وب‌سایت آیت‌الله خامنه‌ای را ناشی از «ترجمه نادرست» نامیده و گفت که هولوکاست افسانه نیست، یک «جنایت فجیع و نسل‌کشی» بوده است.

XS
SM
MD
LG