لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

مذاکرات هسته‌ای پنج‌شنبه آینده در سوئیس برگزار می‌شود


مذاکرات هسته ای در ژنو، عکس آرشیوی است
مذاکرات هسته ای در ژنو، عکس آرشیوی است

کاترین ری، سخنگوی اتحاديه اروپا، روز جمعه، هشتم اسفند، اعلام کرد که مذاکرات هسته ای ايران و گروه پنج بعلاوه يک، ۱۴ اسفند (پنجم مارس)، در شهر مونتروی سوئيس برگزار می شود.

سخنگوی اتحاديه اروپا گفت اين مذاکرات پس از ديدارهای دو جانبه هيات های مذاکره کننده انجام می شود.

سخنگوی وزارت خارجه ايالات متحده نیز روز پنج‌شنبه هفتم اسفند اعلام کرد که جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، هفته آينده با محمدجواد ظريف همتای ايرانی خود در شهر مونترو سوئيس ديدار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، جن ساکی همچنين گفت که آقای کری روز دوشنبه در ژنو سوئيس هم ديداری با سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه، خواهد داشت که موضوع آن تحولات اوکراين و سوريه است و پس از اين ديدار به مونترو خواهد رفت، جايی که با آقای ظريف به گفت‌وگو خواهد نشست.

ايران و آمريکا از روز جمعه، اول اسفند تا دوشنبه چهارم اسفند، چهار روز مذاکرات فشرده را پشت سر گذاشتند که برای اولين بار وزير انرژی ايالات متحده و رييس سازمان انرژی اتمی ايران نيز در کنار وزيران خارجه دو کشور به گفت‌وگو با يکديگر پرداختند.

مقامات ايران اين دور از مذاکرات را مثبت ارزيابی کرده‌اند، از جمله مجيد تخت‌روانچی، معاون وزير خارجه ايران گفته که «پيشرفت قابل توجهی» به دست آمده است.

علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، روز پنج‌شنبه عنوان کرد که در اين مذاکرات «قدم‌های بلندی» برداشته شده است.

گفت‌وگوهای هسته‌ای ايران و شش قدرت جهانی بايد تا روز ۳۱ مارس به توافق سياسی منجر شود و طرفين تا اواخر ماه ژوئن فرصت خواهند داشت تا زمينه يک تفاهم نهايی و جامع را فراهم کنند.

XS
SM
MD
LG