لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۳

« ستار ريگی، از رهبران جیش العدل در پاکستان بازداشت شد »


مقامات امنيتی پاکستان شنبه ۹ اسفندماه گزارش داده اند که ستار ريگی، یکی از رهبران گروه مسلح «جيش العدل» در مناطق مرزی با ايران بازداشت شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ستار ریگی در حالی که سوار بر اتوبوس بود در مناطق مرزی با ایران توسط «مقامات جنوب غرب» پاکستان بازداشت شده است. جنوب غرب پاکستان منطقه ای بلوچ نشين است که با استان سيستان و بلوچستان ايران هم مرز است.

در حالی که رویترز از فرد دستگیر شده به عنوان «سلام ریگی» یاد کرده است، یمعاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران به خبرگزاری ایرنا گفته است که نام فرد دستگیر شده «ستار ریگی است.»

رويترز می نويسد که هنوز مشخص نيست پاکستان ريگی را با ايران تحويل خواهد داد يا نه.

اين گزارش حاکی است که ريگی در ۵۰ کيلومتری شهر کويته، مرکز ايالت بلوچستان پاکستان در حال تردد بازداشت شده و بنا به گفته يک مقام امنيتی ديگر، وی هنگام بازداشت مقاومتی نشان نداده است.

رويترز می نويسد که ستار ريگی متهم به چندين حادثه بمبگذاری تروريستی در پاکستان و ايران، همچنين فرستادن جنگجويان به عراق و سوريه است.

به گزارش ایرنا، ستار ريگی، برادر عبدالمالک ريگی رئيس سابق گروه جندالله است که در اسفند ۱۳۸۸ توسط نيرهای امنيتی ايران بازداشت و ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ اعدام شد.

هم اکنون فردی به نام صلاح الدين فاروقی در صدر رهبری گروه مسلح جيش العدل قرار دارد.

بازداشت سلام ريگی در حالی است که يک نماينده مجلس ۱۱ بهمن ماه از بازداشت ۲۰ عضو جيش العدل در ايران خبر داد.

باقر حسينی، عضو هيات رييسه کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس اعلام کرد که «پس از دستگيری ۱۲ تروريست در ارتباط با پرونده قاتلان معلمان، شناسايی ديگر عوامل ادامه داشت تا اين که ماموران امنيتی توانستند با تلاش شبانه روزی هشت تروريست ديگر را شناسايی و دستگير کنند».

به گفته اين نماينده مجلس افراد بازداشت شده «همگی عضو جيش العدل» بودند.
خبرگزاريهای ايران گزارش داده اند که از ابتدای سال جاری خورشيدی، چهار معلم در سيستان و بلوچستان به ضرب گلوله کشته شده اند.

وزير اطلاعات ايران نيز ۱۴ آذرماه گفت که عوامل گروه جيش العدل و کسانی که در ايران دست به اقدامات تروريستی زده اند، خارج از کشور «هدف تير غيب» قرار گرفته و کشته شده اند.

وی مشخصا به دو کشور پاکستان و تانزانيا اشاره کرد.

بگفته وی «چند ماه پيش عبدالرئوف ريگی از عناصر نظامی جيش العدل و برادرزاده وی در پاکستان هدف تير غيب قرار گرفتند. فردی به نام شيخ نديم هم که همراه برادرش ۱۵ شيعه پاکستانی و دو مهندس ايرانی را کشته بودند، هدف تير غيب قرار گرفتند».
هنوز گروه جيش العدل واکنشی به بازداشت سلام ريگی نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG