لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۸

مرکز سایبری سپاه: بر ۸ میلیون لایک در فیس‌بوک اشراف پیدا کرده‌ایم


یک مرکز وابسته به سپاه پاسداران ایران با اشاره به اجرای پروژه‌ای به نام «عنکبوت» مدعی شد که بر روی «حدود ۸ میلیون لایک (کاربران و فعالیت‌هایشان)» در فیس‌بوک «اشراف» پیدا کرده‌است.

مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سایبری سپاه پاسداران، روز یک‌شنبه، ۱۰ اسفند، با انتشار اطلاعیه‌ای در وب‌سایت «گرداب» وابسته به این مرکز هدف از انجام این پروژه را «نقض تبلیغات» این شبکه اجتماعی مبنی بر امن بودن «فعالیت‌های سازمان‌یافته» در آن اعلام کرد.

این مرکز اعلام کرد که پس از دریافت «گزارش‌های مردمی و اشراف حاصله از آن»، طی دو ماه آینده پروژه دیگری در شبکه‌های «اینستاگرام»، «وایبر» و «واتس‌اپ» اجرایی خواهد شد.

مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سایبری سپاه پاسداران، تیم مدیریتی فیس بوک را به «تلاش بی‌وقفه» برای به گفته این مرکز «رمزنگاری پیچیده محتواهای منتشره و مخفی‌سازی هویت مجرمین امنیتی و مخربین هویت ایرانی و اسلامی» متهم کرده‌است.

این مرکز با اشاره به اجرای پروژه «عنکبوت» اضافه کرد: «در مرحله مطالعاتی پروژه تصمیم بر آن گرفته شد که تبلیغات این شبکه اجتماعی مبنی بر امن بودن فعالیت‌های سازمان‌یافته در آن عملاً نقض شود و ناامنی فیس‌بوک برای اقدام ضدامنیت اخلاقی و تولیدکنندگان محتوای غیر اخلاقی نشان داده شود.»

پیش از این نیز مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سایبری سپاه پاسداران، روز شنبه، ۱۱ بهمن، اعلام کرده بود که گروهی از افراد فعال در اینترنت که به گفته این مرکز «ماموریت ترویج فساد و استحاله سبک زندگی ایرانی – اسلامی» داشته‌اند، شناسایی و دستگیر شده‌اند.

این اطلاعیه اما هیچ اشاره‌ای به هویت بازداشت‌شدگان نکرده و تنها آنان را به ایجاد «۳۵۰ صفحه» در فیس‌بوک برای «ترویج فساد و استحاله سبک زندگی ایرانی - اسلامی» متهم کرده بود.

این مرکز در اطلاعیه دهم اسفند ماه خود از یک جوان ۲۷ ساله به نام آقای «م. ی» به عنوان یکی از افراد دستگیر شده در این نام برده و مدعی شده که این فرد مدیریت «۲۰صفحه» به گفته این مرکز «پرمخاطب مبتذل و جریان‌ساز» را به عهده داشته‌است.

در این اطلاعیه همچنین از جوان ۲۷ ساله دیگر به نام آقای «ع. ر» به عنوان یکی از بازداشت‌شدگان نام برده شده که «طی ۶ سال بیش از ۱۲۰ صفحه» به گفته این مرکز «مستهجن» در فیس‌بوک «راه‌اندازی و مدیریت» می‌کرده‌است.

مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره‌ای به نام دیگر افراد بازداشت شده در این پروژه نکرده‌است.

این در حالی است که رسانه‌های ایران روز ۲۲ تیر خبر دادند که هشت فعال شبکه اجتماعی فیس‌بوک از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه، در مجموع به ۱۲۷ سال زندان محکوم شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، متهمان پرونده موسوم به فعالان فیس‌بوکی، از شهرهای مختلف ایران شامل یزد، شیراز، آبادان، کرمان و تهران هستند که پرونده آن‌ها حدود ۱۱ جلد است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر پیش از این خبر داده بود که این هشت نفر صفحات مختلفی در فیس‌بوک با اسامی «عمام»، «ویکی فیس»، «تنهاترین زن»، «زندگی سگی»، «مرجان ماهی»، «تنهاترین مرد»، «راه که بیفتیم ترسمان می‌ریزد»، «دهه پنجاهی‌ها» داشته‌اند.

ایمان میرزازاده، وکیل مدافع یکی از متهمان، دوم مهر گفته بود که آنان همدیگر را نمی‌شناختند و در بند ۳۵۰ برای «اولین بار» همدیگر را ملاقات کردند.

به گفته آقای میرزاده، مدیریت برخی صفحات با چند نفر به طور مشترک بوده و به همین دلیل این پرونده تجمیع شده‌است.

مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سایبری سپاه پاسداران در بخش دیگری از اطلاعیه روز دهم اسفند خود با اشاره به پروژه‌ای به نام «ناصح» که به گفته این مرکز به دستگیری «توهین‌کنندگان» به امام دهم شیعیان در فیس‌بوک منجر شده اعلام کرد که «سرشبکه اصلی این حرکت» ساکن هلند بوده‌است.

پیش از این یاشار خامنه، جوان ایرانی بیست و پنج ساله ساکن هلند در تیر ماه ۹۱ گفته بود که مقامات ایرانی پدر او را برای انتقام‌گیری از همکاری وی با کمپین موسوم به «یادآوری امام نقی به شیعیان» دستگیر کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG