لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۶

نتانیاهو در آمریکا: توافق اتمی با ایران امنیت اسرائیل را تهدید می‌کند


بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه ۱۱ اسفند گفت که سخنرانی‌اش در کنگره آمریکا به معنای بی‌احترامی به باراک اوباما و رییس جمهوری آمریکا نیست. وی در عین حال تاکید کرد که توافق اتمی با ایران امنیت و حیات اسرائیل را تهدید می‌کند.

نخست وزیر اسرائیل که در نشست آیپک، لابی هوادار این کشور در آمریکا، سخنرانی می‌کرد افزود: «من وظیفه اخلاقی دارم تا زمانی که برای جلوگیری از این توافق وقت هست درباره تهدیدات صحبت کنم».

اظهارات وی در زمانی صورت می‌گیرد که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، قرار است روز دوشنبه با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی‌اش، در مونترو سوئیس دیدار و درباره دور تازه مذاکرات هسته‌ای تهران و شش قدرت جهانی با وی گفت‌وگو کند.

دیدار آقای نتانیاهو از واشینگتن ظرف چند هفته اخیر تنش جدی بین اسرائیل و کاخ سفید بوجود آورده است. محور این سفر که با سخنرانی او در کنگره آمریکا به اوج خواهد رسید، برنامه اتمی ایران و مخالفت سرسختانه با هر گونه توافق هسته‌ای با تهران است.

دعوت از نخست وزیر اسرائیل از سوی جان بینر، رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان، و بدون اطلاع دولت باراک اوباما صورت گرفته است.

با این حال، آقای نتانیاهو در سخنرانی روز دوشنبه‌اش سردی مناسبات تل آویو و واشینگتن را رد کرد.

وی گفت که مناسبات واشینگتن و تل آویو قدرتمند‌تر از همیشه است و سردی روابط دو کشور «اشتباه» است.

نخست وزیر اسرائیل با اشاره به حاضران در نشست آیپک اظهار داشت: «حضور شما در اینجا به جهان نشان می‌دهد که گزارش‌های مربوط به سردی روابط با آمریکا نه تنها حدس و گمان است بلکه اشتباه نیز هست».

آقای نتانیاهو تاکید کرد که سخنرانی‌اش در کنگره آمریکا به معنای بی‌احترامی به باراک اوباما یا رییس جمهوری آمریکا نیست.

وی گفت که قرار است در کنگره آمریکا درباره تهدیدی که ایران متوجه حیات اسرائیل کرده است، سخنرانی کند.

آقای نتانیاهو گفت که جهان نباید اجازه دهد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و توافق با این کشور می‌تواند حیات اسرائیل را به خطر انداخت و کشورش در برابر این توافق ساکت نخواهد نشست.

XS
SM
MD
LG