لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

انتقاد وزارت علوم از بازداشت معاون دانشگاه به‌ دلیل مجوز کنسرت


ضیا هاشمی، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم
ضیا هاشمی، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم

حدود یک هفته پس از بازداشت معاون دانشگاه فردوسی مشهد به‌خاطر یک کنسرت موسیقی در این دانشگاه، معاون وزیر علوم ایران به انتقاد شدید از مسئولان قضایی پرداخت و اقدام آنان را «سبک» و «نسنجیده» خواند.

ضیا هاشمی، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، روز دوشنبه، ۱۱ اسفند، در جمع خبرنگاران گفت: «من این حق را برای دانشگاه و مدافعان آن جاری می‌دانم که اقامه دعوا کنند و در مقابل رفتار سبک و نسنجیده اعاده حیثیت نمایند، زیرا عقلانیت حاکم بر دانشگاه اجازه چنین رفتارهایی را نمی‌دهد.»

چهارشنبه هفته گذشته برخی رسانه‌های داخلی از جمله انصاف‌نیوز و مشهدنیوز گزارش دادند که علی یوسفی، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فردوسی، به خاطر کنسرت موسیقی که چند روز قبل در این دانشگاه برگزار شده بود، بازداشت شده است.

این گزارش‌ها حاوی اظهارات فرزند آقای یوسفی و مسئول روابط عمومی دانشگاه فردوسی بود که خبر بازداشت وی را تایید می‌کرد.

انصاف‌نیوز اما همان شب در خبری تکمیلی نوشت که علی یوسفی آزاد شده است، امری که اکنون معاون وزارت علوم ایران عنوان می‌کند با پی‌گیری وزیر علوم و پادرمیانی امام جمعه مشهد انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری‌های مهر و دانشجویان ایران، ایسنا، ضیا هاشمی اظهار داشت: «وزارت علوم به صورت جدی موضوعی را که در دانشگاه مشهد اتفاق افتاد تعقیب کرد و شخص وزیر از نخستین ساعاتی که خبر این اتفاق به وزارتخانه منعکس شد پیگیر قضیه بود. از امام جمعه مشهد هم که انسان فرهیخته‌ای است سپاسگذاری می‌کنم که با ورود به این موضوع مانع تداوم عارضه‌ای میان دانشگاه و دستگاه قضایی شدند.»

به گفته وی، وزارت علوم در برابر قانون سر خم می‌کند، اما انتظار دارد که «مجریان قانون هم در مقابل قانون سر خم کنند و نگذارند که سوءتفاهم‌ها به این جایگاه برسد».

آقای هاشمی در نهایت گفت: «بسیاری از موضوعات مانند این که موسیقی با حرمت و حریم رضوی تعارض دارد و یا حریم حرم مطهر تا کجاست قابل گفت‌وگو است و همه این مسائل محل اختلاف را با گفت‌وگو می‌توان حل کرد و نیازی نیست که با اندک موضوعی قوه قهریه را به میدان بیاوریم.»

به تازگی احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در خطبه‌های نماز جمعه این شهر گفته است که «تمام شهر مشهد از آن امام رضا است و برگزاری کنسرت در حرم امام رضا مطرب‌بازی است».

در روزهای اخیر نیز کنسرت گروه «اشتیاق» با خوانندگی علیرضا قربانی در شهر گلبهار، حوالی مشهد لغو شده بود.

XS
SM
MD
LG