لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۶

لاریجانی رفسنجانی را متهم کرد که نمایندگان مجلس را تخطئه کرده است


رئیس مجلس ایران سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی درباره «هم‌زبان» شدن گروه موسوم به «دلواپسان» در ایران با نخست وزیر اسرائیل را «قیاس مع‌الفارق و غیرمنصفانه» خوانده و او را متهم کرد که نمایندگان مجلس را «تخطئه» کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی لاریجانی، رئیس مجلس، روز چهارشنبه، ۱۳ اسفند، در عین حال از نمایندگان مجلس و افراد دیگر خواست که از طرح «مسائل غیرواقعی» در پرونده هسته‌ای ایران پرهیز کنند.

عنوان «دلواپسان» در رسانه‌های ایران پس از برگزاری همایشی با نام «دلواپسیم» در سیزدهم اردیبهشت‌ماه سال جاری برای منتقدان مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ به کار می‌رود که بیشترشان نزدیک به جبهه پایداری هستند.

رئیس مجلس ایران روز چهارشنبه همچنین در سخنان خود تصریح کرد: «اگر عده‌ای از نمایندگان در مسئله هسته‌ای نگرانی دارند از باب اهمیت موضوع و صیانت از این دستاوردهای ملی است. البته بنده به خاطر چارچوب‌هایی که برای مذاکرات مشخص است نگرانی ندارم و مقایسه این دل‌مشغولی برخی افراد با رفتار خصمانه رژیم صهیونیستی قیاس مع‌الفارق و غیرمنصفانه است.»

وی اضافه کرد: «این که در مجلس شورای اسلامی نمایندگان با آزادی نظرات خود را اعلام می‌کنند این نکته برجسته نظام ما است و نباید آن را تخطئه نمود، البته هم نمایندگان و هم افراد دیگر در کشور باید از طرح مسائل غیرواقعی پرهیز کنند....»

آقای لاریجانی تاکید کرد: «ممکن است بین نمایندگان محترم مجلس در تاکتیک‌های مذاکرات اختلاف نظر باشد، اما... وقتی سیاست‌های مذاکرات هسته‌ای توسط رهبری معظم مشخص گردید مادام که این چارچوب‌ها رعایت شود مذاکره‌کنندگان مورد حمایت همگان هستند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام، روز سه‌شنبه، ۱۲ اسفند، با اشاره به حمله منتقدان داخل کشور به تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران گفته بود که گروه موسوم به «دلواپسان» در ایران با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، «هم‌زبان» شده‌اند.

وی با اشاره به سفر نتانياهو به آمريکا افزوده بود: «نتانياهو در آمريکا اوباما را تهديد ميکند و می‌گويد موارد مخفی‌کاری را مي‌گويم، در ايران نيز دلواپسان می‌گويند ما اسرار را می‌گوييم.»

ساعاتی پس از انتشار سخنان آقای هاشمی، برخی از نمايندگان عضو جبهه پايداری در مجلس از جمله حمید رسایی و مهرداد بذرپاش شدیدا به اين سخنان واکنش نشان دادند.

از جمله حمید رسایی خطاب به آقای هاشمی گفت: «شما يک سال و نيم است درباره نتايج توافق‌نامه ژنو به مردم خلاف واقع گفته‌ايد و امروز نگران افتادن پرده‌ها هستيد.»

سخنان نتانیاهو «شو سیاسی» بود

رئیس مجلس ایران همچنین سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در کنگره آمریکا را «شو سیاسی» و نشانگر «استخدام کنگره یک کشور بزرگ در دست یک رژیم پوشالی» دانست.

وی اضافه کرد: «در این همه سروصدا و تبلیغات و اختلاف کاخ سفید با این ماجرا و حرف و نقدهای زیاد چه حرف مهمی در سخنان نتانیاهو بود، یک ساعت شعار تکراری و کف زدن نمایندگان وابسته کنگره چه حرف مهمی داشت؟ واقعا تعجب‌آور بود.»

آقای لاریجانی گفت: «اگر اسرائیل مایل است یا کنگره آمریکا علاقه‌مند است فرزند ناخلف خود را روی ویلچر تحویل بگیرد اقدام نظامی کند تا پاسخ کوبنده و همه‌جانبه نیروهای مسلح ایران را لمس کند.»

نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی روز سه‌شنبه، ۱۲ اسفندماه، خود در کنگره آمریکا تصریح کرده بود که توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی مانع دستیابی ایران به بمب اتمی نخواهد شد، بلکه برعکس زمینه دستیابی به چنین هدفی را فراهم می‌کند.

ساعاتی پس از این سخنرانی، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اظهارات آقای نتانیاهو را «ایران‌هراسانه، یک نمایش پرفریب و بخشی از تبلیغات انتخاباتی تندرو‌ها در تل‌آویو» خواند.

«آمریکا عمان را واسطه کرد»

رئیس مجلس ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «نمایندگان محترم شما به خاطر دارید اولین باری که در چند سال گذشته آمریکا تقاضای مذاکره با ایران را در مسئله هسته‌ای نمود اواخر دولت قبل بود که کشور عمان را واسطه کرد و پس از دو سه دور مذاکرات ادامه آن را در دولت جدید ایران پیگیری نمودند.»

وی اضافه کرد: «بنابراین زیاده سخن می‌پراکنند که به خاطر فشارهای تحریم ایران را پای میز مذاکره کشاندیم، خودشان می‌دانند که دروغ می‌گویند و آنها مکررا تقاضای مذاکره داشتند.»

اشاره آقای لاریجانی به مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در عمان در ماه‌های پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، است.

در همین زمینه حمیدرضا آصفی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در دولت محمد خاتمی، روز سه‌شنبه درباره این مذاکرات گفته بود: «اولین گفت‌وگوهای محرمانه با آمریکا در زمان [وزارت] آقای صالحی و با محوریت معاونت اروپا و آمریکا ایشان با آقای ویلیام در دو دوره و در عمان صورت گرفت... باز آنجا نظری که رهبری داشتند این بود که فرمودند مذاکرات متوقف شود تا دولت جدید بر اساس صلاحدید خود آن کار را صورت دهد. چون این کار در اواخر کار دولت احمدی‌نژاد بود.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس در آذرماه ۹۲ با تکیه بر منابع اعلام نشده اعلام کرده بود که ایران و ایالات متحده آمریکا در سطوح عالی مشغول مذاکرات سری‌اند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، نیز در کتاب «گزینه‌های دشوار» وجود مذاکرات محرمانه با ایران در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد را تائید کرده است.

XS
SM
MD
LG